dinsdag 3 februari 2009

Paard Natuurlijk introduceert innovatieve bekappingsgereedschappen.

De Paard Natuurlijk organisatie heeft bekappingsgereedschappen ontwikkeld die speciaal bedoeld zijn voor mensen die zelf hun paard willen bekappen. Deze gereedschappen zijn gemakkelijker te hanteren dan de traditionele gereedschappen en sluiten beter aan bij de populaire natuurlijke bekappingsmethode. Bij deze vorm van hoefonderhoud is het belangrijk dat de hoeven veel frequenter worden bijgewerkt dan bij de traditionele bekapping. Dit streven is het beste haalbaar wanneer de eigenaar van het paard zelf de hoeven leert verzorgen. Onder de innovatieve producten bevindt zich een hoefstandaard waarin de hoef van het paard tijdens de bekapping comfortabel kan liggen, een S-vormige rasp waarmee de afwerking minder vaardigheid vereist, en het zojuist gepresenteerde top product: de ComfortTrim, een persluchtaangedreven apparaat waarmee het bekappen voor de paardenhouder ook fysiek een gemakkelijk karweitje wordt.

"De traditionele bekappingsgereedschappen zijn meer gericht op het uitvoeren van een periodieke forse ingreep dan op het veel frequenter uitvoeren van lichte onderhoudswerkzaamheden", aldus Ilona Kooistra, mede-oprichtster van het Drentse bedrijf Paard Natuurlijk. "Ook is dit klassieke gereedschap altijd bestemd geweest voor mannelijke professionals die fysiek goed getraind zijn." Volgens Paard Natuurlijk hebben de huidige paardenhouders, veelal vrouwen, daarentegen weinig op met gereedschap dat onhandig is in het gebruik en veel fysieke kracht vereist. Het in 2003 opgerichte bedrijf spant zich dan ook al jaren in om het bekappen gemakkelijker en toegankelijker te maken voor de individuele paardenhouder.

De door Paard Natuurlijk in gang gezette ontwikkelingen worden door de professionele hoefsmeden met gemengde gevoelens gevolgd. Volgens Frans Veldman, mede-ontwikkelaar van de bekappingsproducten, beschouwen sommige hoefsmeden het als een vorm van broodroof dat paardeneigenaren zelf de hoeven van hun paard bijhouden, maar zien veel andere hoefsmeden in dat de betrokkenheid van de paardenhouder een gunstige invloed heeft op de gezondheid van de hoeven: "We horen vaak van onze ex-cursisten dan hun hoefsmid adviseert hoe ze als paardenhouder de hoeven het beste tussentijds kunnen bijhouden, nadat die hoefsmid eenmaal de positieve gevolgen voor de hoeven heeft gezien. Ook zien we met enige regelmaat hoefsmeden op onze cursus verschijnen". De rol van de hoefsmid verschuift langzaam maar zeker meer in de richting van het begeleiden en adviseren van paardeneigenaren en het behandelen van hoefziekten, terwijl het doorsnee onderhoud aan de paardenhouder zelf wordt overgelaten. Bij deze vorm van hoefonderhoud wordt het gebruik van hoefijzers overbodig.

Het bedrijf Paard Natuurlijk is in 2003 opgericht. Behalve de cursus Natuurlijk Bekappen, die inmiddels door nog drie andere bedrijven namens Paard Natuurlijk wordt gegeven, richt het bedrijf zich vooral op het publiceren van informatie die het welzijn van paarden moet bevorderen. Nadat het multimediapakket "Natuurlijk Bekappen" in record tijd was uitverkocht is er samen met de tweede druk ook nog het nieuwe boek "Paard Natuurlijk" verschenen dat diverse aspecten van het paarden houden belicht. De populariteit van Paard Natuurlijk blijkt ook uit het feit dat de omvangrijke website www.paardnatuurlijk.nl zich kan verheugen op ruim 1500 bezoekers per dag.

Zie voor meer persberichten het overzicht van al onze persberichten.

Verwijzing

www.paardnatuurlijk.nl