Conrad van Pruijssen schreef op maandag 11 augustus 2008, 15:25:
> Myriam schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:50:
>
>> Esther schreef op maandag 11 augustus 2008, 13:30:

> Conrad van Pruijssen
> Belonen is willen, Straffen is moeten
> Willen is het beste geven.
> Moeten is het minste doen.
Super dat je het ook in belgië wilt doen, ik kan dan alvast naar al men mede afgestuudeerde mensen mailen als je een datum hebt, alsook naar men docenten pedagogiek. Zij kunnen er denk ik ook nog uit leren!! Dan ken ik ook nog mensen uit een andere school met die studierichting waarnaar ik ook mailen

(
http://www.ond.vlaanderen.be/ miss mailen dat het op deze site kan staan, daar kijken heel veel leerkachten, directeuren enzo naar, of ze dit gaan willen doen weet ik niet, maar het kan..), of eens op de site van klasse kijken?
Verder uit eigen ervaring geleerd, wij werden als staigairs erop gehamerd dat het goed moest zijn, dat we moesten presteren, velen kozen dan soms voor de snelle methode van straffen, want dan was in hun ogen het probleem direct opgelost. Positief bekrachtigen vraag ook al inlevingsvermogen in de andere, als je bijvoorbeeld op een moment een verhaal leest en je merkt dat ze eigenlijk niet geïntresseerd zijn, dan moet je er als leekracht al kunnen aan toegeven om het bijvoorbeeld stop te zetten, dat de hele tijd te roepen op de kinderen dat ze moeten zwijgen. Maar wat doe je dan als er net op dat moment een docent komt kijken naar je?? Even zeggen van we vertellen het wel de volgende dag, als ze terug aandachtig zijn?? Neen, want dat kan een onvoldoende opleveren...
soms zit het onderwijs echt verkeerd in elkaar. Te beginnen met de manier waarop wij opgeleerd zijn. Ik vond het jammer dat het niet zo heel veel gezegd werd wat men kan bereiken met positieve bekrachtiging. Maar sommige problemen vanuit thuissituatie kunnen we ook niet oplossen...
Charlot