e m kraak schreef op woensdag 18 februari 2009, 21:30:
>> het is reactief. Of een andere, proactieve oplossing is bvb dat
>> ze paarden op de cue van de er-komt-eten-aan-geluiden leren
>> staan met hun neus tegen een muurtarget, waar ze pas vandaan
>> mogen komen als het eten in de bak valt (incompatibel gdrag
>
> Dit is iets totaal anders. In mijn vraagstelling is geen sprake
> van een cue die tot een jackpot leidt.
Nee, maar het spontane gedrag wordt omgebogen naar iets anders, dat wél beloond wordt. Het enige verschil is dat dit gedrag van buitenaf wordt aangeleerd, maar daarna "spontaan" aangeboden wordt vanwege beloond. Voor het paard blijft het hetzelfde - ik doe iets, en dat brengt mij iets op.
> Nog maar een keer, hopelijk duidelijker: beest doet spontaan
> gedrag dat (ongetwijfeld naar verwachting van beest) een al dan
> niet lange chain naar een jackpot triggert. Open vraag: hoe
> doof je dit initiële gedrag uit?
Dit is net zoals aan de telefoon: "dokter mijn kind doet zo raar", "da's niks mevrouw, 2 aspirientjes zullen zeker helpen".
Tja Egon - Ik héb geen algemeen antwoord. "It depends".
Er zijn 2 manieren: aanmoedigen, of ontmoedigen. Dat is net zo'n algemeen antwoord als jouw vraagstelling.
Wat doet het paard, hoe zijn de omstandigheden? Wat gebeurt er voor het gebeurt? Hoort bij gedragsanalyse om dat toch ongeveer te weten imho. Ik geef niet voor niks ethologie/gedragsfysiologie/anatomie/biomechanica enz enz voor ik nog maar aan leertheorie toe ben in m'n theorieklassen.
Breek de chain, controleer de jackpot, zet het gedrag op cue, train iets incompatibels.... kies er eentje uit en ga het trainen.
>> voldoende geweest zijn - maar het is niet hoe ik het zou willen
>> trainen.
>
> Het resultaat van die aversieve appel lijkt me ook nogal
> onvoorspelbaar. Ik twijfel of je daar blij mee gaat zijn.
Inderdaad - is de reden waarom ik er niet ben mee voortgegaan en daarbij - het frisbeeën ging zo leuk. Tja.
Door die oude foto's en filmpjes waden was leuk - potverdorie wat kon ze veel en wat deed ze het goed.