Britt Claeys schreef op zaterdag 23 mei 2009, 21:40:
> Piet schreef op zaterdag 23 mei 2009, 5:35:
>
>> Britt Claeys schreef op vrijdag 22 mei 2009, 22:05:
> De dag aan de haven van Antwerpen zou ik zeker leuker gevonden
> hebben met smarties, maar of ik nu meer geleerd zou hebben op
> die manier? De theorie zou even saai zijn geweest en even snel
> vergeten, 1 ding zou er wel blijven hangen: SMARTIES!!
Rrrrespect,, trapje hoger, werken met beloningen is leuk voor de korte termijn zijn allemaal uitingen van op dominantie leren en van angst dat je als leraar te kort schiet omdat je geen controle over degene die je les geeft hebt.
Als theorie in die haven saai was lag dat aan de zwakte van degene die je dat vertelde, niet aan jou. En wel zeker had je meer geleerd als je de kans had gehad ergens een beloning voor te verdienen, als je van de ene uitdaging in de andere was terechtgekomen en je geen kans had gehad om te gaan dagdromen onder het saaie verhaal of door van verveling te gaan donderen met je klasgenoten.
Een van de grootste voorbeelden van hoe zelfs 'het ergste' kan veranderen naar normale proporties, door juist niet op dominantie te trainen -om het nu maar weer over paarden te hebben- staat al een poos bij mij. Van ellende, omdat het niet meer op te lossen was en het dier door haar angst voor die dominantie zelfs gevaarlijk werd.
Allegra, die al in de verdediging schoot als je nog maar naar haar voeten wees, laat nu toe dat ik met een rasp aan haar voeten kom.
Op geen enkele manier, zelfs niet de minst dominante vorm van druk opleggen was dit gelukt. De geschiedenis heeft dat bewezen.
Dat het nu wel lukt is omdat ze zichzelf de druk om te doen wat ik vraag oplegt, omdat ze de beloning wil verdienen. Dat had jij gedaan in die haven en dat gaan de meisjes doen bij mij.
Betekent dat verval naar Sodom en Gomorra? (En je spitst het nu toe naar het geven van smarties als beloning, maar dat is onzin natuurlijk want ik kan honderdduuzend vormen van belonen bedenken, daarom begon ik o.a. ook al over jouw eigen salaris waar je alles voor doet en je verzacht dit alleen maar doordat het voor jou de prettigste manier is om die beloning te krijgen, maar je móet en zál, hoe dan ook, die beloning)
Nee, geen verval naar de zaken die je hierboven schrijft, want er is er altijd maar één die bepaalt of er een beloning volgt, die verkeerd gedrag negeert of daar ander gedrag voor in de plaats vraagt en dat ben ik.
Reken maar dat wanneer er 5 leerlingen wel een beloning krijgen en daarmee bv minuten kunnen sparen waardoor ze eerder naar huis mogen en 2 moeten blijven tot de normale tijd, de laatste 2 toch wat beter hun best gaan doen en ik op dat moment niet hun grootste vriend zou zijn hoor.