InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
1696 berichten
Pagina 57½ van 114
Je leest nu alle berichten van "Karen Koomans"
Volg datum > Datum: vrijdag 19 maart 2010, 22:0119-3-10 22:01 Nr:196592
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196585
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kinderboek Paard Natuurlijk? Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
Anja Seijn schreef op vrijdag 19 maart 2010, 21:26:

> Op welke leeftijd van je doelgroep wil je je gaan richten? Stel je je dan
> voor wat een kind van die leeftijd op Google intypt om informatie over
> paarden te vinden ... of nog beter, ga naar een school en vraag het een
> klas met die leeftijd kinderen ... naar een manege en vraag aan kinderen
> hoe ze zouden zoeken ... probeer dan een domeinnaam te bedenken, uiteraard
> kun je een aantal uitkomsten van je onderzoek als tags aan je homepage
> koppelen. Geloof me ... je zult versteld staan op welke woorden, die voor
> jou niet logisch zijn, mensen zoeken! Proef op de som ... check
> "paardenramen" ... ik heb het niet verzonnen, maar mensen zoeken wel op
> die manier :-D

Welke leeftijd: voor het kindergedeelte ongeveer van 7 t/m 12 jaar. Voor nog jongere kinderen misschien kleurplaten, spelletjes en dergelijke? Dat laatste vind ik zelf wel een leuk idee, maar past niet zo bij wat ik leuk vind om te maken plus is maar zeer de vraag of ik dat kan. Ik kan niet best tekenen :-) !

Over domeinnamen en zoekwoorden, ik vind je suggestie een goed idee.

Ik gebruik de keyword tool van Google Adwords voor hetzelfde doel. Die tool is weliswaar niet aan leeftijd gekoppeld, maar geeft wel heel veel andere relevante informatie. Ik type in die keyword tool net de volgende keyword suggesties in:
paard
paarden
paardrijden

Krijg van Google 203 keyword suggesties als reactie, met bij elk van die keywords het aantal maal per maand dat dat keyword op google is ingetikt wereldwijd, en aantal maal/maand alleen in NL, plus de trends en nog een berg meer informatie. Zie bijvoorbeeld voor die berg meer informatie mbt het keyword paarden, http://www.google.com/insights/search/#date=today+12-m&q=paarden

Daar zie ik bijvoorbeeld dat de gerelateerde zoektermen die hard in populariteit stijgen, o.a. zijn:
1. spelletjes van paarden +250%
2. paarden spelletjes +170%
3. kleurplaten van paarden +90%
4. paarden verzorgen +70%

Hetzelfde kun je naturlijk doen voor termen zoals pony, ponie, ponies, pony's, ponny, manege, etc. Of paardenramen :-)

grt,
Karen
Volg datum > Datum: vrijdag 19 maart 2010, 22:1419-3-10 22:14 Nr:196596
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196590
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zeer boeiend interview met K.F. Hempling Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
e m kraak schreef op vrijdag 19 maart 2010, 21:56:

> Pijn is mijn punt niet.
> Het gaat niet om magnitude, om hoeveelheid. Het gaat om inhoudelijke
> kwaliteit van de stimulus.

Mee eens Egon. Het gaat simpelweg om op basis van welke van deze 4 je een paard iets leert:
(1) R+ - positieve beloning: je voegt iets aangenaams / leuks toe, om het gedrag dat je wilt te versterken
(2) R- - negatieve beloning: je haalt iets onaangenaams weg, om het gedrag dat je wilt te versterken

(3) P+ - positieve straf: je voegt iets onaangenaams toe, om het gedrag dat je niet wilt te ontmoedigen
(4) P- - negatieve straf: je haalt iets aangenaams weg, om het gedrag dat je niet wilt te ontmoedigen
(5) negeren

Meer 'smaken' bestaan er niet! Je gebruikt per definitie één van deze vijf zodra je iets doet met de bedoel je paard iets te leren (of welk ander dier dan ook).

Als je een paard iets leert door met de hulp van teugels druk te zetten op de neusriem, dan is dat per definitie R- of P+ (die 2 liggen heel dicht bij elkaar).
Dat wérkt wel, maar het is (op de middellange en lange termijn) niet de meest effectieve methode en op elke termijn is het niet de meest paardvriendelijke methode. Dat is namelijk R+, positieve beloning. R+ is het meest effectief en het meest diervriendelijk. Dat blijkt uit vele wetenschappelijke onderzoeken en uit talloze ervaringen en ervaringen.

grt,
Karen
Volg datum > Datum: vrijdag 19 maart 2010, 23:0019-3-10 23:00 Nr:196600
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196597
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kinderboek Paard Natuurlijk? Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
Voor de doelgroep kinderen wil ik uitleggen dat je het paard (of je pownie) het beste iets leert als je hem helemaal niet aanraakt. Niks wijken voor druk :-) !

Targetstick, clicker (of woordje YES), voertjes. Niet met je vingertjes aan het paardje zitten (behalve om hem te aaien, te borstelen ed).
En natuurlijk moet oefening 1 zijn dat je je pownie leert dat hij niet zelf de voertjes uit je jaszak mag pakken! Dáár begint de moeilijkheid al (nmm). Niet het uitleggen ervan is moeilijk, maar wel het goed toepassen.

Ik heb er al wel ideeën over hoe dat bij kinderen het meest effectief en meest veilig aan te pakken. Ik denk aan starten met je pony vastgebonden aan een gewoon halster, of je pony achter een hekje of lintje (geen stroom erop natuurlijk). Als de pony zich wil opdringen wordt hij fysiek tegengehouden, plus kind doet stapje achteruit (is negatief straffen, maar die term hoeft er niet bij, voor kinderen).
Pony braaf? Click en geef hem de beloning op je vlakke hand tegen z'n boeg aan, zodat je pony z'n hoofd moet buigen en evt. een stapje achteruit moet zetten om de beloning aan te pakken (tekening, fillumpje).
Goed idee / slecht idee?

Voor volwassenen? Daar ben ik nog lang niet over uitgedacht.
Wel denk ik dat de basis oefeningen die ik wil uitleggen voor volwassenen (aan de hand van tekst en filmpjes), dat zelfde principe zullen hebben: niet met je vingers aan het paard komen. Nergens voor nodig, het vergroot m.i. alleen maar de kans op fouten.

Gevorderde lessen, dressuurmatige oefeningen? Dat is het deel waar ik nog lang niet over uitgedacht ben. Ik weet er wel wat van (heb in een ver verleden o.a. ponies gereden t/m in de Z-dressuur en paarden t/m M2-dressuur), maar hoe - simpel genoeg - het concept uit te leggen van wijken voor druk via R+ (positief belonen), daar moet ik ongetwijfeld nog wat nachtjes over slapen. Input is welkom :-) !

grt,
karen
Volg datum > Datum: vrijdag 19 maart 2010, 23:0719-3-10 23:07 Nr:196601
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196595
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zeer boeiend interview met K.F. Hempling Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
eddy DRUPPEL schreef op vrijdag 19 maart 2010, 22:07:

> e m kraak schreef op vrijdag 19 maart 2010, 21:56:
>
>> eddy DRUPPEL schreef op vrijdag 19 maart 2010, 21:22:
>
>> Pijn is mijn punt niet.
>> Het gaat niet om magnitude, om hoeveelheid. Het gaat om inhoudelijke
>> kwaliteit van de stimulus.
>
> Als je kwaliteit nastreeft ga je je tussen de rijders moeten begeven ,hier
> minimaal aanw . Dus je geeft je priori aan het verkeerde publiek, vrees ik
> . De kwaliteit van de stimulus geeft pas zijn vruchten na ettelijke jaren
> van training en proefondervindelijke km's malen .

"de inhoudelijke kwaliteit van de stimulus" betekent:
is de stimulus R+, R-, P+ of P- (zie bijv. bericht #196596 voor meer uitleg)
Volg datum > Datum: vrijdag 19 maart 2010, 23:2419-3-10 23:24 Nr:196603
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196599
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Zeer boeiend interview met K.F. Hempling Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
Koen Theys schreef op vrijdag 19 maart 2010, 22:41:

> Waarom zou de inwerking van een bit meerdere honderden kilogram bedragen
> en een neusriem verantwoord van inwerking zijn als ze door dezelfde armen
> met dezelfde kracht bediend worden??
> Hiervan wil ik wel eens een rekenkundige onderbouwing zien!

dat gaat niet lukken, vrees ik.

> Waar zit het verschil?

De overeenkomst is dat zowel druk via de neusriem als druk via het bit vormen zijn van P+ of R-.
Oftwel de overeenkomst is dat in beide gevallen gebruik wordt gemaakt van vermijdingsleren.

M.i. zou dát de kern van de discussie moeten zijn :-P .

grt,
Karen
Volg datum > Datum: vrijdag 19 maart 2010, 23:2719-3-10 23:27 Nr:196604
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196602
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kinderboek Paard Natuurlijk? Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
Christel Provaas schreef op vrijdag 19 maart 2010, 23:16:

> Als je deze site volgt, zul je in 'PN voor kinderen' het wijken voor
> druk-principe moeten hanteren. Of anders een eigen, andere site lanceren.

Yup -- http://www.paardenvriendjes.nl ;-)
(nee, er staat nog niets op maar de domeinnaam heb ik geregistreerd)

grt,
Karen
Volg datum > Datum: vrijdag 19 maart 2010, 23:3319-3-10 23:33 Nr:196605
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196588
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Jeanneman Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
YESS! Jaaaaaaaa! Click!
duim

Super, vind het geweldig leuk om dit te lezen !
Wat prachtig, dat je nu een paard hebt dat aandraaft op Hópla :-D .

proost_wijn ,
Karen
Volg datum > Datum: zaterdag 20 maart 2010, 1:2020-3-10 01:20 Nr:196616
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196588
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Jeanneman Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
Britt Claeys schreef op vrijdag 19 maart 2010, 21:46:

> ... 1 keer
> 'e-en draf', een 2de keer en als ik dan nog geen reactie kreeg een 'hopla'
> terwijl ik zelf begon te huppelen. Werkte perfect, de eerste drafpasjes
> waren er. Wel naar binnen willen vallen en iets te snel maar alles kan ni
> perfect zijn van de eerste keer hè.
> Tweede poging, opnieuw ging ze in draf bij 'hopla'. Mijn radartjes gingen
> werken, zou het??? Derde poging met enkel een 'hopla' en voila ze vertrok.
> Nu heb ik dus een paard dat aandraaft bij 'hopla' Grinn!

Mocht je je paard toch liever weer wennen aan het commando e-en draf? Dat is simpel.

Zeg vanaf nu "e-en draf" - 2 seconden pauze - hópla. Je zult zien dat binnen heel korte tijd je paard weer reageert op e-en draf, omdat ze verwacht dat daarna hópla zal volgen, gevolgd door aandraven, gevolgd door jaaaaah en beloning. Zodrá ze al reageert in die 2 seconden pauze, dus na alleen het signaal e-en draf, meteen, na 1 of 2 passen draf, jaaah en belonen. Vanaf daar bouw je het in stapjes weer uit naar meer passen draven, tot je jaaaah zegt en de beloning volgt :-)

Je paard heeft je "oude" commando leren associeren met "pffff, waarom zou ik, ik ben liever lui dan moe". Vandaag heeft ze geleerd om het nieuwe woord hópla te associeren met "jippie, als ik nu aandraaf, dan krijg ik straks een beloning!"
Dat is wat ik er prachtig aan vindt, het verschil in motivatie van je paard, dat op die manier zó duidelijk wordt. Súper!

grt,
Karen
Volg datum > Datum: zaterdag 20 maart 2010, 1:3820-3-10 01:38 Nr:196618
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:196607
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Kinderboek Paard Natuurlijk? Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
Frans Veldman schreef op vrijdag 19 maart 2010, 23:48:

> Karen Koomans schreef op vrijdag 19 maart 2010, 20:53:
>
>> Echter, PN promoot op dit moment vooral
>> Parelli als methode
>
> Dat valt reuze mee dacht ik zo.

Wel, het is ten positieve aan het veranderen, zo zou ik het formuleren :-)

De term Parelli staat in het woordenboek, dus iedere keer als iemand daar over z'n muis beweegt, verschijnt de tekst die verklaart wat Parelli is. Namelijk: Goed onderbouwd en duidelijk opgezet lesprogramma voor mens en paard. Volledig lespakket (boeken, zakboekjes, dvd), geen instructeur nodig. Zie parelli.com" target=_blank>www.parelli.com of .nl
In mijn ogen is dat reclame ehm ?

Omdat het artikel over leren en belonen nog niet is aangepast (oké, oké, druk-druk-druk) lijkt het alsof daarin de huidige mening van PN wordt verwoord. Toen ik in december na lange afwezigheid terugkeerde op deze site en het forum, was ik in eerste instantie bijna meteen weer weg gegaan. Omdat één van de eerste dingen die ik zag, het ongewijzigde artikel over Leren en Belonen was. Mijn 1e reactie was toen "laat maar, ik wil niet weer al diezelfde al jarenlang lopende discussies aan".

Gelukkig (want ik heb het nu weer prima naar m'n zin hier!) heb ik nog wat verder gekeken. Toen zag ik wel dingen, o.a. de zeer lovende woorden mbt de DVD van Piet en andere boeken over clicker training; plus wat interessante forumberichten. Vandaar toch maar weer mee gaan doen :-) .

> Wijken voor druk is geen Parelli ding. Het is simpelweg een vorm van
> communicatie. Ook clickeraars die op een paard zitten passen wijken voor
> druk toe. Zodra je maar een been aanlegt, of een teugel oppakt, ben je met
> wijken voor druk bezig.
> Hoe je het aanleert is een ander verhaal. Dat kan op verschillende
> manieren.

Mee eens.

> Wat de PN-site betreft willen we geen specifieke methode aanhangen:
> doelstelling is simpelweg dat dwangmiddelen, agressie, zwepen, sporen,
> etc. achterwege blijven. We promoten als PN ook bitloos, maar laten ons
> niet verleiden om EEN bepaald merk rijhalster als
> De-Enige-Correcte-Optoming uit te roepen.

Oké, dat vind ik een heel positief uitgangspunt!

grt,
Karen
Je leest nu alle berichten van "Karen Koomans"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
1696 berichten
Pagina 57½ van 114
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact