Ans Jondral schreef op zaterdag 25 augustus 2012, 23:05:
> Het is maar een enkeling die wel dingen vanaf de grond mee lijkt te nemen
> onder het zadel.
> (Danielle met haar Fries bijvoorbeeld, die verdenk ik daar wel van. Maar
> erg expliciet doet ze dat niet. En zeker ook niet absoluut.)
> Inge, is geloof ik (één van?) de enige waarvan ik weet dat ze er wel
> expliciet mee bezig is.
> Ik weet niet hoever ze daar nu mee staat want ik heb haar niet meer recent
> aan het werk gezien, maar tot voor kort viel dat alleszins toch nog onder
> 'niet overtuigend'.
Dan ben ik een enkeling

Ik gebruik
bridge + beloning zowel voor grondwerk (aan een lijn of in vrijheid) als tijdens het rijden (met en zonder teugels). Net zoals veel
parelli-mensen tegenwoordig gebruik ik voer bij de training, en dan vind ik het voor mezelf handig om een duidelijke gesproken
bridge te hebben (en een intermediate
bridge). Of die voor het paard ook zo nodig is weet ik niet, ik denk soms dat zij aan de lichaamstaal beloning (wegvallen van de vraag) voldoende hebben om te snappen hoe ze hun snoepje verdiend hebben.
Of het een meerwaarde is? Zelf denk ik natuurlijk van wel, zoals Piet zei, ik word ook graag betaald (hoewel ik ergens onderzoek las dat juist omdat je betaald wordt je het 'werk' gaat vinden, en geen 'plezier' meer).
Toch zie ik dan anderen die met hun jonge paard op kortere tijd verder staan dan ik, en paard in kwestie komt even goed hinnikend op hun toegelopen om samen iets te doen.
> Ik geloof trouwens ook wel dat het een probleem kan zijn dat bepaalde
> bewegingen op cue zouden staan. Omdat dat het dier die bewegingen dan als
> alles of niets reactie gaan vertonen? Ik geloof dat dat nogal botst met de
> opvattingen over dressuurmatig trainen van een paard, waarbij het
> belangrijk geacht wordt om dingen gradueel te kunnen vragen?
Goed punt, ik heb nu bv. met rijden met Huppel een 'luxeprobleem' dat als ik vanuit galop stop ik meteen stilstand krijg en ik nu heel erg moet doseren en uitproberen om gewoon een overgang van galop naar draf te krijgen. Ik zie er evenwel geen echt probleem in, alles is aan te leren, en om het met
Parelli te zeggen 'exaggerate to teach, refine as you go along' (overdrijf in het aanleren, verfijn gaandeweg)
Groetjes!
Nathalie