Allereerst Katrien: ja natuurlijk mag je delen, leuk & dankjewel

.
Filmpje is op FB al door flink wat mensen gedeelt, en een trainster gebruikt het nu als een van de voorbeelden in haar presentaties over positive reinforcement training. Super cool :).
Had nooit zoveel positieve reacties verwacht.
Vriendlief (geen paardenmens) vroeg zich ook een beetje af waarom zoveel likes voor zo'n kort filmpje, dus we hebben even youtube rondgekeken naar hoe het er traditioneel soms aan toe gaat, zadel erop pleuren en maar uit laten bokken, en daar werd hij niet bepaald vrolijk van... Hij vroeg toen of Murphy het erg zou vinden als de singel vastging en ging rondlopen, maar kon hem, en jullie, geruststellen, Murph vond ook dat geen enkel probleem.
Dani, wat grappig! Heb even je berichtje terug gezocht, inderdaad he, het kán allemaal zo makkelijk! Ik snap echt niet waarom er zoveel weerzin tegen blijkt. Mensen blijven maar rondstuntelen met straffen en negatieve bekrachtiging, constante excuses dat paarden onderling ook geen lieverdjes zijn, dat paarden niet te hoeven jagen voor voer, etc etc. Ik probeer de laatste tijd te bedenken waarom, en hoe het tij te keren, maar ik ben nog niet achter de hoofdreden.
Máár, het blijft me verbazen, hoe simpel het in principe is, maar ook hoeveel er te leren valt. Skinner, Premack, Panksepp / amygdalae, hypothalamus, seeking circuit / capturing, luring, shaping... De lijst is lang... Maar ongelooflijk interessant allemaal :).
Zit bij een online clickergroep waarbij het doel is zoveel mogelijk freeshaping te doen. Als je daar een paar maanden mee bezig bent kom je er best achter hoeveel druk er onbewust nog vaak gebruikt wordt. En ook al is de druk klein (en dat hangt ook van perceptie van paard af natuurlijk) dan nog is er een groot verschil in de manier waarop het paard leert, en hoe de opgedane kennis opgeslagen wordt.
Het is ergens wel jammer hoor, dat het toch nog zo moeilijk kan blijken, daardoor zijn er een hoop voorbeelden te vinden van slechte clickerpraktijken, waardoor het voor critici makkelijk is kritiek te leveren... Heb hier ook paarden-specifieke clicker boeken in de kast staan die wat mij betreft niets waard zijn: de clicker bovenop pressure / release werk geplakt stelt natuurlijk geen moer voor. Paard zal mischien blij zijn met z'n voertje, maar het leren verandert er niet door.
Ik hoop toch dat het blijft groeien, slechte voorbeelden kun je overal vinden, maar in principe is het een geweldige methode. Murphy luistert uitstekend, maar is (net als Dani's paardje

) geen dooie diender. Ontzettend enthousiast, moedig en creatief. En ik vermoed dat dat mede gekomen is doordat hij nooit geleerd heeft bang te hoeven zijn voor eventuele correcties. Hij heeft dus het zelfvertrouwen om van alles te proberen / te laten zien. Blijkt iets niet te werken? Dan iets anders proberen. Ik heb hem ook nog nooit ergens hevig van zien schrikken, of in paniek raken. Lijkt of z'n probleem oplossend vermogen ook goed ontwikkeld is.
Hij kan als een dolle rondrennen en het is echt een duidelijk hengstje met z'n natuurlijke danspasjes, maar toch kan ik hem zonder enkel probleem langs briezende paarden en merries leiden.
Soms is het bijna moeilijk hoe makkelijk hij is. Kom ik aan met m'n leuk zelf in elkaar geflanste vliegengordijn, leuk hebben we even wat te doen he? 3 seconden later staat Murphy er vrolijk onder, "ja dus, en wat gaan we nu doen?". Kan ik weer terug naar de ontwerptafel, wéér wat nieuws 'spannends' verzinnen...
Piet, ja het clicker kip filmpje is leuk qua entertainmentwaarde, maar natuurlijk geen voorbeeld van rekenen. Dat een kip slim genoeg is om te blijven pikken tot het een teken krijgt dat voer onderweg is heb je toch al duizend keer ondervonden lijkt me?
Ben benieuwd wat jullie van het volgende filmpje vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=lHvwQ7RYxHg&list=UU1NkABdUdZ0DwzoWTYSEuiA&index=1&feature=plcpPeggy Hogan is bezig haar mini 'match to sample' te leren. Ze houd een voorwerp voor, en McKee moet dan hetzelfde voorwerp in een line up aanwijzen. Vooralsnog werkt ze met bekende voorwerpen, en maar 2 of 3. Uiteindelijk wil ze uitvinden of paardje het idee conceptualiseert en een compleet nieuw voorwerp uit een line up van onbekende voorwerpen kan pikken.