Frans Veldman schreef op vrijdag 13 maart 2015, 20:21:
> HoiHoi,
>
> We hebben geen geheimen, maar tegelijkertijd zijn we wat terughoudend om
Voor Frans EN Ilona:
Ik wist het al een tijde maar kan een geheim bewaren
Het heeft niks met paarden te maken, het is helemaal jullie zaak waar ik me niet tegenaan moet bemoeien, maar... het zit me dwars en je bent er nu toch zelf mee gekomen.
Neem alsjeblieft iig de eerste reizen iemand met een boel echte ervaring mee! Een profi zeerob.
Jullie hebben denk ik geen flauw benul van hoe bijv. de Ierse Zee eruit ziet bij 9 Beaufort (niet eens zo ver weg en een echt stukkie zee, geen ellendig te bevaren estuarium zoals onze Wadden)... en wel eens (stuw)golven van minstens (meetbaar) 80 mtr hoog gezien?
Ik wel, vanaf de relatief veilige stuurhut van een kustvaarder zagen we een vergelijkbaar notedoppie als dat van jullie in dat natuurgeweld en geloof me, de eerste keer schijt je zeven kleuren bagger en als je niet verrekte goed kunt zeilen en de broodnodige ervaring hebt ga je naar de kelder!
Er zijn zoveel zaken waar brevetjes niet bij helpen, de zee bevaren is in die zin slecht vergelijkbaar met privévliegen, maar voor je je vliegerijbrevetje krijgt gaat er toch ook iemand mee, krijg je toch ook de nodige praktijkles? En dan nog, voor de vliegerij moet je van alles en nog wat i.v.m. mogen vliegen bij verschillende weersomstandigheden, in het donker, etc. En dan nog, als er ook maar iets onveilig lijkt mag je alsnog niet eens opstijgen.
Een zeereis, zelfs een kustreisje, duurt daarnentegen in de regel significant langer dan een vliegtochtje en daarom is het weer slecht te voorspellen en blijft een onzekere factor. En hebben jullie bij voorbeeld geleerd dat die Ierse Zee zo verrekte gevaarlijk kan zijn omdat de vloedstroming uit het noorden/noordwesten kan komen terwijl de storm zuidzuidwest waait en er daardoor kruis- en stuwgolven ontstaan? Want het gaat uiteraard niet om de locatie maar om het "waarom", vervolgens een boel kennis, logs, kaarten, etc. die het voorkomen van dat waarom koppelen aan locaties!
Als jullie je zeker voelen met "we hebben een brevet dit en brevet dat gehaald en daarmee zijn we zeelui" dan is dat een valse zekerheid waar ik met klem en grote ongerustheid tegen wil waarschuwen.
Dat hadden jullie natuurlijk al moeten doen bij het kopen van een boot, dan had je nooit scheep gegaan voordat alles van voor tot achter op de helling door vaklui gecontroleerd en dubbelchecked was. Vergelijkbaar met een paard kopen zonder zelfs maar te weten hoe hoeven eruit horen te zien (want daar komt toch een hoefsmid voor?

).
Ik weet dat jij ook zo in elkaar zit, Frans, en dat
Parelli je redding was. Ook die hoeffies kreeg je wel door, maar alles achteraf. Echter éérst in het diepe springen en al doende bijleren is wat zeezeilen betreft uitermate risicovol.
Ik denk jullie log goed gelezen te hebben (het interesseert me echt en zal jullie in spanning blijven volgen online) maar vind je schipbreuk meermaals te wijten aan jullie eigen onwetendheid en onervarenheid en dat de vergoelijkende praatjes die Frans erover opschrijft echt nergens op slaan.