Bericht van Nick aan Janna
JUIST....daar hebben we dan eindelijk het probleem van
HKO...de
hoeven....waarbij verwaarlozing niet echt ter spraken is in de sportwereld,maar daar wel ijzer en te lange hielen komt
kijken...en niet de training, want dan zou jou stelling niet
kloppen nml...
Of wil je nu gaan vertellen dat al deze paarden ook allemaal
verkeerd getraind zijn?
Ik heb dit bovenstaande eventjes gepikt.
Ik neem aan dat Janna de Natuurlijk Bekappen cursus niet heeft gevolgd.
Voor alle mensen die dat wel gedaan hebben: kun je je niet meer herinneren hoe dat nou precies zit met die pees rond dat botje?
Het is de verkeerde stand van de hoef die bij het bewegen zorgt voor ongelijkmatige belasting van de pees. Ook te lange steunsels kunnen voor een verkeerde stand zorgen en daardoor een eerste aanleiding voor
hko zijn.
Stukjes door glijden bij elke stap met een beslagen ijzervoet eveneens.
De trillingen van de klappen die het ijzer op de grond geeft........
Allemaal oorzaken voor problemen met dat hoefgebied.
Ik zou zeggen los dat eerst op, onderzoek of de hoef en de stand van het been in de hoef, de oorzaak van
hko.htm">hoefkatrolontsteking kan zijn.
Ondanks dat mijn paard op een gewone western manier netjes ontspannen loopt en er nog duizenden westernpaarden zijn die dat ook doen, komt
hko en andere peesblessures ook in het western rijden voor.
(mijn paard was er zo een) Dus daar kan de oorzaak niet liggen, want een goedgetraind paard zou dan geen
hko krijgen.
Als iedereen nu eens zou beginnen om de resultaten van de ontdekkingen van het onderzoek op het gebied van hoeven van de laatste jaren serieus te nemen, daarnaar zou handelen door goed te bekappen en oplossingen uit het ijzertijdperk zou vergeten, dan was er heel veel
hko minder bij onze paarden. Later kunnen we dan altijd nog naar mensen met veel verstand van het oplossen van paarden met spierproblemen, maar dan zal blijken dat het een andere aandoening was.
Lten we de oorzaak voor
hko zoeken waar hij zit.
Verkeerde, onnatuurlijk gedwongen stand van de voet, over- en verkeerde belasting van de diepebuiger, irritatie aan pees en slijmbeurs en botwoekeringen aan het katrolbeentje. Daar komen de problemen vandaan.
Piet