Frans Veldman schreef op woensdag 15 maart 2006, 17:00:
> Piet schreef op woensdag 15 maart 2006, 16:37:
>
>> Niet dat ik daar ervaring mee heb, maar een goed begin

> Geef ik dan een mening waar het merendeel zich in kan vinden?
>
> Groeten,
> Frans
Weet ik nog niet.
Ik denk dat we tot dusver kunnen vaststellen dat er 2 partijen zijn, CBR en SRR, die belang hebben bij het bedenken en uitvoeren van een ruiter
RIJbewijs (iets nieuws dus en niet ruiterbewijs, wat ook door SRR bedacht is).
Van uitvoering in wetgeving heb ik nog niets vernomen, noch wat dat rijbewijs inhoudelijk zou moeten voorstellen.
De eerste stap lijkt mij CBR en SRR, en de politiek, inhoudelijk naar deze plannen te vragen.
Daarnaast zullen we, willen we degelijk in onze schoenen staan, met een inventarisatie van wat wij willen moeten komen die wetenschappelijk zo goed mogelijk ondersteund is. Dit moet algemeen dekkend zijn en zich zo min mogelijk in détails verliezen. Aandachtsvelden:
- uiteraard verkeersveiligheidsaspecten, maar toch ook (omdat het onlosmakelijk verweven is)
- compatibiliteit
- dierenwelzijn (echt wel! - feitelijk is het verboden nog langer met bijv. bitten te rijden aangezien er betere, wetenschappelijk degelijk ondersteunde alternatieven bekend zijn geworden; lees de wetgeving er maar op na.)
- juristiek (alles moet uitvoerbaar en controleerbaar zijn)
Dit is geen kleinigheid! Vergelijk het maar met hoe Esther, Collans, c.s. de JKK actie voor elkaar krijgen.
Persoonlijk... Uiteraard ben ik het eens met dat je model hoedje niets te maken heeft met verkeersveiligheid. Maar is het altijd zo duidelijk? Waarom moet ik op een springpaard kunnen zitten om verkeersveilig te zijn? Mijn gangenpaarden kúnnen helemaal niet noemenswaardig springen, noch ben ik hoe dan ook van plan op andermans nmm mishandelde en voor mij vreemde dieren plaats te nemen, zelfs niet voor een examen. Al was het alleen maar omdat ik me daar zeer verkeersonveilig op voel en geen zelfmoordplannen meer koester. Zo ook de schijnveiligheid van bitten wens ik niet te hanteren aangezien schijnveiligheid nog minder veilig is dan onveiligheid.
Vanuit mijn optiek kan het gros in NL sowieso geen VEILIGHEIDSexamen doen en dat durf ik heel prima wetenschappelijk te onderbouwen

Het probleem daarbij wordt algemene concensus en het KRIJGEN van je gelijk... zie de chipperij

Veralgemeniserend... denk ik dat een valide uitvoering - een grootste gemene deler, door iedereen uitvoerbaar en controleerbaar, die sec verkeersveiligheidbevorderend zou moeten zijn - minder voor de hand ligt dan het lijkt. Daarvoor is het hippische te veelvormig met zowel een groot spectrum aan mogelijkheden qua dieren als een groot spectrum aan besturingen.
We zijn het erover eens denk ik dat de bestaande ideeën die we van de SRR/ruiterbewijs kennen in hoge mate onacceptabel zijn, maar wat wil CBR dan?
Last but not least denk ik dat dieren nimmer vergelijkbaar zijn, ook niet als verkeersdeelnemer, met een mechanisch voertuig. Ik heb sterk de indruk dat SRR/CBR dat anders zien. Ik vind dat verkeersdeelname met dieren juridisch gelijkgesteld moet worden aan voetgangers, wat resulteert in dat de "sterke partij" (mechanisch, auto's etc.) altijd fout zijn bij conflicten. Sinds wanneer heb ik een voetgangersbewijs nodig

my 2c so far...
Groeten, Egon