InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5000 berichten
Pagina 132½ van 334
Je leest nu alle berichten van "Nick"
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 0:1515-3-06 00:15 Nr:45410
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45398
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ruiter Rijbewijs Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Evy14 schreef op dinsdag 14 maart 2006, 23:25:

> Spirithorses schreef op dinsdag 14 maart 2006, 23:04:
>
>> ElkeW schreef op dinsdag 14 maart 2006, 22:47:

> en in de galop terug komen, ben je erop blijven zitten ben je
> geslaagd. Sorry hoor maar zo voorkom je echt geen ongelukken.
>
> Groetjes Evy

Mmm....dan heb je wel een heel gemakkelijke examinator gehad....
Het was dat we met een hele grote groep tegelijk deelnamen aan deze dag....anders hadden we ook nog naar een voor paard en ruiter "vreemde" stad gemoeten....

Ook ik heb ooit dit ding gehaald....om toekomstige trammelant te voorkomen.

Eerst de theorie...al snapte ik niet waarom dat allemaal geleerd moest worden.
Er zaten best nuttige zaken in (verkeersregels enzo),maar ook bepaalde ziektes en dergelijke...maar ik wil tenslotte geen dierenarts worden en daar leek het toch o.h. verrekte veel op...
.
Dan , alleen als je de theorie gehaalt had ! mocht je in de wei met een paard.

Gekeken werdt er oa. of je je paard fatsoenlijk op kan zadelen !!
Jaja...lach maar....maar je zal ze de kost moeten geven die dat al fout doen of in het geheel niet kunnen omdat ze dat andere laten doen.

Dan het rijden....tempo wisselingen, idd. springen over een hindernis zonder beugelgebruik....wegrijden van de groep paarden (die langs de kant staan te wachten) zelfs werd er gekeken of je wel op het goede been aan het rijden was.

Had je dat allemaal goed.....dan mocht je de weg op....
Een onderdeel fout....das dan pech....centen weg en opnieuw aanvragen....

De weg op hield in dat je zoals wij van de ene kant van de stad naar de andere moest rijden.
Ook daar worden verschillende zaken bekeken.
Weer die verkeersregels....maar ook...en voornamelijk...hoe je je paard langs vreemde zaken krijgt waarvan het schrikt of kan schrikken.
Knetterende brommers...ophaalbruggen waarvoor je moet wachten dat i weer gezakt is alvoor je die daarna over kan steken.
Hoe houd je je paard rustig in die wachttijd en tussen de auto's...
Een vrachtwagen als tegenligger op een verrekte smalle weg waar water langs loopt of huizen langs de weg staan zonder stoep.
Hoe is je gedrag in het verkeer ten opzichte van andere deelnemers aan het verkeer...hoe is je inzicht in andere weggebruikers...enz. enz. variatie genoeg dus.
Iedereen moest ook een keer voorop rijden....om het je niet gemakkelijk te maken om maar tussen de andere te blijven.
En echt op alle punten moest je goed scoren anders kon je het papiertje wel vergeten.

Nu lijkt dit voor velen onder jullie misschien allemaal erg gemakkelijk....maar het mannetje in zijn veilige auto kijkt niet op wat voor een soort paard je zit en waar jij normaal op rijd.
Heb je een lekker actief of zelf erg heet paard dat overal bang voor is?
Dan zal je toch hetzelfde moeten rijden als die voor of achter je op die koele kikker die nergens bang voor is...

Kwam je nooit verder dan de zandbak en wil je nu lekker toeren langs velden en wegen ?, dan zal je toch moeten laten zien dat je ook die verkeersregeltjes kent en een paard kan berijden in soms schrikbarend verrassende situaties en ook in kan schatten wat andere op de weg aan het doen zijn of gaan doen.

Al met al vond ik het voor sommige (eigenlijk velen) aanwezige wel degelijk nuttig.
Dat je al vanaf je 8ste jaar paardje kan hobbelen in een bak zegt me niks...kinderen van 12 die alleen met een paard de weg op willen zullen toch minstens een aantal regels moeten weten en iemand zal ze die regels eerst op moeten stellen , aan die onervaren mensen moeten leren en ook daarna moeten meten door een of andere toets of je die al dan niet beheerst zodat niet alleen de ruiter maar ook de andere verkeers deelnemers er toch enigzins op kunnen rekenen dat iedereen ook weer heel thuis komt?

Al met al vind ik dit papiertje niet anders dan een auto , brommer of fiets rijbewijs.
Of vinden de tegenstanders dat ook niet noodzakelijk ?

Nick
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 10:3315-3-06 10:33 Nr:45433
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45428
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ruiter Rijbewijs Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Frans Veldman schreef op woensdag 15 maart 2006, 9:12:

> Nick Altena schreef op woensdag 15 maart 2006, 0:15:

> Nick, sorry om je enthousiasme te moeten temperen, maar het
> huidige ruiterbewijs is nog erger dan waardeloos. Ik heb een
> paar nadenkertjes voor je:
> 1) Waarom moet het met bit? Als je van plan bent zonder bit te
> rijden kunnen ze toch beter kijken of je dat veilig kan?

Ik heb nergens en regel gezien die het je verplicht steld met bit te rijden....dat als eerste.
Daarnaast het ik ook nergens geschreven dat ik enthousiast ben om deze proef met een bit te rijden.
Als laatste....JIJ en IK en vele andere hier weten dat het zelfs veiliger is om zonder bit te rijden.....velen echter nog niet....das het bekende probleem he zoals we ook hier op de site regelmatig tegenkomen.
Velen zouden niet eens zonder bit de weg op durven en dus ook dit papiertje niet willen of kunnen halen.
gek gesproken....nah...laat maar...

> 2) Waarom moet je springen? Is dat voor de verkeersveiligheid?

Een paard dat op de vlucht slaat kan wel eens ergens overheen springen..in de natuur ook vaak het enige moment DAT ze eens springen, waneer er gevaar dreigt en ze moeten vluchten maken ze geen omweg.....
Het zou dan toch erg makkelijk zijn en de verkeersveiligheid ook voor andere sterk beinvloeden als het paard er na de sprong niet zonder ruiter vandoor gaat , ook al ben je je beugeltjes verloren....je dus aan kunt tonen dat je in staat bent om op een paard te blijven zitten dat springt.

> Waarom hoef je met je fiets dan niet te springen?

Sorry...dit vind ik een domme vraag.
Okee...een dom antwoord dan....omdat dat met de auto ook niet hoeft ?

En waarom
> hoeven westernruiters minder hoog te springen dan
> dressuurruiters?

Er wordt je bij het ruiterbewijs niet gevraagd welke stijl je van plan bent om te gaan rijden.
Iedereen springt dezelfde hindernis.

> 3) Waarom worden ze radeloos als je weigert jezelf in te delen
> in OF de dressuurruiters, OF de westernruiters?

Zie hierboven. 20 mensen die bij ons in een keer hebben mee gedaan...niet een die hoefde te vertellen in welke vakje ze geplaatst wilde worden...is niet naar gevraagd.

> 4) Waarom zijn er kledingvoorschriften?

Tja...een helm zal te maken hebben met veiligheid , net als de rest van de voorschriften. Veiligheid in de ogen van mensen die nog op de traditionele manier denken ook.

Je hoeft in de auto
> toch ook geen stropdas aan? Wat heeft dat met veiligheid te
> maken?

Ik vind een stropdas weinig vergelijkbaars met een helm hebben als we het over veiligheid hebben

> 5) Waarom mag je, als je een gangenpaard hebt, delen van de
> proef niet in tolt rijden?

De proef zoals ik hem mee heb gemaakt wordt afgelegd op manege paarden.
Nu juist op de manege zijn zeer weinig paarden die de tolt beheersen....

Waarom moet je perse draven, ook al
> heb je een paard dat dat niet kan, en heb je speciaal een
> gangenpaard gekocht omdat je niet wilt of kunt draven?

Je bent daarnaast niet verplicht om op je eigen paard deze proeven te doen....sterker nog...ze hebben liever dat je op een voor jou vreemd paard zit !

> 6) Waarom leer je allerlei onzin over "hoefverzorging"? Wat
> heeft dat met veiligheid te maken?

Tja...je wordt geacht in staat te zijn enig inzicht te hebben in de staat waarin het paard verkeerd....of het dus geen mankementen heeft aan de hoeven bijv. of aan de benen , of aan de rug....of aan de.....voordat je er op stapt.
Ik zie daar weinig verkeerds in eigenlijk...ik vind het normaal dat je kijkt of je paard niet met pijn jou rijuurtje mee moet lopen.
Net alsdat je naar je auto kijkt of i geen lekke band heeft....of hoort te kijken of al je lampies het nog doen !

>> Een onderdeel fout....das dan pech....centen weg en opnieuw
>> aanvragen....
>
> Wellicht ging het hier niet om de veiligheid maar om de centen?

Tja Frans...zo kunnen we nog wel ff natuurlijk....als jij in je auto af moet rijden en je doet wat fout zak je toch ook?
Of is dat ook alleen maar om de pot te spekken en dus niet voor de veiligheid ?

>> Al met al vond ik het voor sommige (eigenlijk velen) aanwezige
>> wel degelijk nuttig.
>
> Dan zou het niet verplicht moeten zijn, maar gewoon een proefje
> dat je naar eigen goeddunken kan halen.

Zullen we dat bij auto / motor/ bromfiets / fiets dan ook maar gaan doen ?
Nee....dan wordt het een stuk veiliger op de weg.
Ik heb naar eigen goeddunken een naar mijn goeddunken zeer gevaarlijke kruising overgestoken ..heb zelf niks...owkee...wel wat botsingen veroorzaakt maar mankeer zelf niks...dus nu vind ik dat ik een rijbewijs heb verdient ?
Niet vergeten Frans....jij zal ongetwijfeld alles weten en kunnen wat je daar zal moeten laten zien...maar niet iedereen heet Frans of kan hetzelfde als Frans.

De een houdt van een
> dressuurproef, de ander wil graag zijn level1 halen bij
> Parelli, en de ander vind het leuk om een "ruiterbewijs" te
> halen. (Wat overigens een perfecte benaming is:
> ruiterbewijs=bewijs dat je ooit op een paard hebt gezeten).

Voor een parellie cursus heb je geen ruiterbewijs nodig dacht ik.
Het gaat er hier om dat je kan aantonen dat je redelijk zeker op je paard kan blijven zitten in het verkeer...de verkeers regels kent en hoe je je tussen het verkeer behoort te gedragen
zoals ik al schreef dus...
>> Al met al vind ik dit papiertje niet anders dan een auto ,
>> brommer of fiets rijbewijs.

Als je lekker in je omheinde bak wilt blijven rijden heb je dit papiertje ook niet nodig hoor. Net als crossen in je achtertuin met een motor.
Op de openbare weg wordt het wat anders...

> Ik wel. Stel je voor dat je voor je autorijbewijs op moet en:
> 1) Je een stropdas aanmoet, of, wanneer je in bouwvakkersstijl
> wilt afrijden, een geruite pet op moet.

Nogmaals ...deze petjes en stropdassen hebben niets met veiligheid te maken. die helm wel...verder zijn er bij ons geen eisen gesteld aan de kleding.

> 2) Voor de bouwvakkersstijl een gemakkelijker parkeerproef
> wordt uitgevoerd dan voor de anderen.

De proeven zijn voor een ieder gelijk.

> 3) Moet leren hoe je een auto moet wassen, geheel volgens hun
> (inmiddels achterhaalde) ideeen.

???

> 4) Je alleen maar mag afrijden in auto's van een bepaald merk,
> ook al wil je zelf in een ander merk gaan rijden.

Er wordt uitgegaan van een soort paard dat 3 vastgestelde gangen kan lopen, dat klopt.
Wat je daarna voor een merk neemt is jou zaak...de omstandigheden zullen voor alle ruiters hetzelfde moeten zijn neem ik aan?
Ik geloof dat je met een automaat rijbewijs ook niet in een auto met versnelling mocht rijden?

> 5) Je moet kunnen laten zien dat je een band kan plakken, en
> dat je de uitlaat kan vervangen.

Voor normaal auto rijbewijs heb ik dat niet hoeven leren....voor mijn vrachtwagen rijbewijs moest ik elk onderdeel bij naam kennen , de functie ervan kunnen omschrijven , kunnen zien ook wat er aan kappot was..en het inderdaad kunnen vervangen/ repareren...allemaal om die vrachtwagen te mogen besturen.
Onzin denk je ?
Toch kan dat zeer nuttig zijn als je ergens midden in de nacht in het buitenland zit waarvan je ook de taal niet spreekt.
Al was het alleen maar om het juiste onderdeel te kunnen doorgeven aan de anwb.

> 6) Je de handleiding van een bepaald type auto uit je hoofd
> kent.
> 7) Je voor de snelweg een andere auto mag nemen, en voor de
> parkeerproef ook een aparte, daarvoor handiger, auto mag nemen.
>
> Idioot? En dat is het ruiterbewijs ook, zolang daar
> kledingvoorschriften, achterhaalde verzorging, etc. in zit.

Tja Frans....zoals ik al schreef....het is nog steeds de traditionele wereld , de traditionele gedachte die overal overheerst...en zolang dat zo is zal er in die regels niks veranderen.

> Zolang ik niet bitloos, in tolt, met mijn niet-western-laarzen
> en zonder hoed, op een westernzadel de proef mag afleggen heeft
> het ruiterbewijs voor mij totaal geen waarde.
>
> Groeten,
> Frans

Nick
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 11:0115-3-06 11:01 Nr:45439
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45434
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ruiter Rijbewijs Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Huertecilla schreef op woensdag 15 maart 2006, 10:33:

> Erger dan niets dus: dit wekt de indruk iets te zijn. Geeft
> zowel bij degenen die het niet hebben als bij degenen die het
> wel hebben als bij de buitenwacht een verkeerd beeld.
>
> In feite niets anders dan dressuur-wedstrijden: het gaat er
> niet om dat je laat zien dat je kan paardrijden met jouw paard
> maar om het reproduceren van een feitelijk irrelevant plaatje.
>
> HC

Wie o wie was ook alweer degene die hier op dit forum een opmerking maakte dat als je de ORS nodig had niet eens op de weg MOCHT komen ?

Wie bepaalt er dan dat jij die ORS niet nodig hebt ?
Jijzelf ?

Dat iemand (ook ik ) bezwaar heeft om in (helm) of met (bit) een bepaalde uitrusting en volgens bepaalde (verkeers) regeltjes te moeten rijden houd toch nog niet in dat daarmee het hele papiertje niks waard is toch?

Ik ken zat mensen die de autogordel een onding vinden en het niet omdoen....
Doe dit niet om tijdens het afrijden en je hebt een probleem...
Is daarmee het hele autorijbewijs nu ook waardeloos geworden ?

Ik vind het persoonlijk ook wel leuk om links van de weg te rijden... maar in Nederland schijnt dat , flauw hoor , erg ouderwets ook vind ik, ....niet te mogen.
Zijn nu meteen ook de verkeers regeltjes waardeloos omdat ik me daaraan moet houden en die dus ook behoor te leren en kennen ?

Dat rode stoplicht hek nu al zo vaak gezien....ik heb haast en daarnaast ook geen zin om nog eens al die kleurtjes te bekijken, ik rij dus gewoon door ongeacht de kleur....mag ik nu toch mijn rijbewijs aub. zodat ik zonder boete aan het verkeer mag deelnemen met mijn auto ?
Of zulen we al die theorie en enigezins rijbekwaamheids bewijsjes dan maar allemaal afschaffen en volgens onze eigen fantasie en goeddunken gaan rijden ?

Nick
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 12:0115-3-06 12:01 Nr:45452
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45437
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ruiter Rijbewijs Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Frans Veldman schreef op woensdag 15 maart 2006, 10:57:

>> Ik heb nergens en regel gezien die het je verplicht steld met
>> bit te rijden....dat als eerste.
> Oeps. Niet goed geleerd dan. Lever je papiertje maar weer in!

Ik heb het boek hier liggen Frans....zal het voor je opzoeken.

> Doet er niets toe. Ze willen toch weten of je veilig de weg op
> kan? Laten ze je dan met JOUW paard, met JOUW optoming, kijken
> of dat veilig kan.

Hier sla je de plank mis ....ze willen niet weten of je met JOU bomvaste paard op de weg kan,maar met willekeurig ander paard dat jij niet door en door kent en die jou niet door en door kent.Lijkt me een erg groot verschil in rijden.

> Volgens mij ben je de hele doelstelling van het ruiterbewijs al
> ver voorbij als je paard ongecontroleerd aan het vluchten en
> springen is. Dat is net zoiets als dat je zou moeten leren om
> met de auto met 120 Km/h een haakse bocht te maken. Het KAN
> wel, maar de uitgangspositie is toch dat je in de stad niet
> meer dan 50 Km/h rijdt en op de snelweg niet geacht wordt dit
> soort manouevres uit te halen?

Men wil in de wei (veilige omgeving voor andere) eerst zien of je zowiezo wel op dat paard kan blijven zitten ALS het zou gaan springen.
Het zou vergelijkbaar zijn met de antislip cursus doen VOOR je je auto rijbewijs gaat halen....ook een dom idee ?

>> Er wordt je bij het ruiterbewijs niet gevraagd welke stijl je
>> van plan bent om te gaan rijden.
> O jawel. Weer niet goed opgelet Nick!

Ik heb je hoofd nu toch al een aantal malen gezien Frans....vreemd hoor....maar ik kan me niet herinneren dat je ook aanwezig was op die dag.

Of je zat op een manege
> waar sowieso alleen maar Engels wordt gereden, en dan hoeven ze
> uiteraard dat soort vragen niet eens te stellen.

Waarom zouden ze het jou wel vragen dan ?
Op de manege wordt standaard gereden zoals op elke manege....behalve als er een naampje bij staat zoals western....dan zullen de eisen ook op western aangepast zijn neem ik aan.
Ik heb al meerdere malen geschreven dat ik geen verstand van westernrijden heb en kan hier dus niks over zeggen.
Wat voor een stijl men thuis rijd is NIET gevraagd.
Op de weg wordt je geacht op een normale vastgestelde manier aan het verkeer deel te nemen net als met alle andere verkeersdeelnemers dat het geval is.
Als jij thuis achterste voren op je paard wilt zitten is dat jou zaak....op de weg wordt dat iets anders.

>> Tja...een helm zal te maken hebben met veiligheid , net als de
>
> Waarom hoeven westernruiters die niet? Vallen die minder vaak?
> Afgezien daarvan zijn er wel degelijk kledingvoorschriften. Heb
> jij in je spijkerbroek mogen afrijden in de "dressuurcategorie"?

Ja, spijkerbroek, caps en gewone werkschoenen met stalen zool en neuzen.
Trui aan....dikke jas....en een cap op....
Je valt op dat moment onder de verantwoording/verzekering van een ander...en die stelt daar regeltjes aan vast...net als die gordel in je auto of helm op je bromfiets cq motor bij het afrijden.
Waneer jij gaat crossen zonder helm of auto rijden zonder gordel is dat jou keuze.
Het is voor de wet (gelukkig) nog niet verplicht een helm te dragen.

>> De proef zoals ik hem mee heb gemaakt wordt afgelegd op manege
>> paarden.
>
> Nou wordt ie helemaal fraai! Dus als ik met een of ander
> bejaarde bomvaste koudbloed de proef kan afleggen mag ik ineens
> met mijn neurotische en paranoide renarabier de straat op? Dat
> is dan ineens veilig?

Tja frans....je mag ook je motor rijbewijs halen op een 250 cc en daarna een 1100 cc kopen....
Bij auto's wordt er ook niet gekeken wat de topsnelheid is of hoe snel of traag hij is in optrekken.
Daarnaast...als de examinator

>
>>> 6) Waarom leer je allerlei onzin over "hoefverzorging"? Wat
>>> heeft dat met veiligheid te maken?

> Jaja. volgens de inzichten van het ijzergilde. Staat er ook
> niet ergens bij dat je zonder "deugdelijk beslag" niet de weg
> op mag? En dat vind jij een goede zaak?

De 10 manege paarden die die dag mee hebben gelopen hadden geen van alle ijzers.
Met een ijzer dat half los hangt lijkt het me niet verstandig om de weg op te gaan.

>>> Dan zou het niet verplicht moeten zijn, maar gewoon een proefje
>>> dat je naar eigen goeddunken kan halen.
>>
>> Zullen we dat bij auto / motor/ bromfiets / fiets dan ook maar
>> gaan doen ?
>
> Je miste mijn punt. Als het voor SOMMIGEN (zoals je schreef)
> nuttig is, dan zou het niet verplicht moeten zijn. Wel als het
> voor IEDEREEN nuttig is.

Het is voor iedereen nuttig frans...of heb jij de verkeers regels niet moeten leren?
Je hebt nooit hoeven leren rijden op de weg...je kon alles als vanzelf ?
Je wist ook bij je geboorte al hoe een paard in elkaar zat?
Je mist MIJN punt Frans...je kijkt naar jezelf...naar wat je zelf al weet en kent en kan...zoals ik al schreef...niet iedereen heet Frans....niet iedereen kan wat Frans kan.... (of HC)

> Als ik een proef zou mogen doen, met MIJN paard, met de door
> mij gekozen uitrusting, kleding en optoming, en zou moeten
> laten zien dat ik mijn paard weet je overtuigen dat ie er niet
> vandoor moet gaan als iemand zijn bromfiets een knal laat geven
> naast mijn paard, dan zou ik het als een uitdaging zien om die
> proef af te leggen. Dan ZEGT het ook wat. Meer dan: "Ik heb
> aangetoond op een bejaarde manegeknol te kunnen zitten en te
> weten wat voor hoefbeslag eronder moet".

Stel het ze voor...misschien veranderen

>> De proeven zijn voor een ieder gelijk.
>
> Informeer opnieuw.

Ik zal het speciaal voor jou anders formuleren Frans...
De proeven waren voor ons allen gelijk...en dat ons op die manege waren wedstrijd-dressuur ruiters, wedstrijd-spring ruiters , recreatie ruiters die toch wilde leren zitten en rijden.....EN western ruiters ! die ook een ruiterbewijs wilde halen op die dag en in die plaats.
Allemaal ruiters uit de regio samen met ruiters van die manege....op een plek verzameld om hetzelfde papiertje te verkijgen zodat ze niet ergens in Groningen of Utrecht hoefde te rijden.
Zo naar je zin ?

> Er staat een heel stuk in over "verzorging", en hoe je je paard
> moet borstelen enzo.

Zoals er mensen zijn die hun eigen paard niet op hoeven te zadelen...zijn er mensen die ook niet poetsen....
Kant en klaar staan ze er...opgezadeld en al...de hele dag soms..vraag maar aan ingrid.
Voor ONS is dit onzin....voor andere vreemde theorie waarvan ze niet eens wisten dat dat ook gedaan wordt.Vandaar mijn opmerking dat er zaken in zitten die voor sommige nmm. zeer nuttig zijn.

>>> 4) Je alleen maar mag afrijden in auto's van een bepaald merk,
>>> ook al wil je zelf in een ander merk gaan rijden.
>>
>> Er wordt uitgegaan van een soort paard dat 3 vastgestelde
>> gangen kan lopen, dat klopt.
>
> En dat is al idioot. Want zoals je weet zijn er nogal wat
> mensen die andere paarden hebben. Waarom moet je laten zien dat
> je kan draven als je alleen maar wilt rijden (bijvoorbeeld
> vanwege rugklachten) op een paard dat niet eens KAN draven? Ik
> hoef toch ook geen rijexamen te doen voor een aanhanger als ik
> alleen maar met een auto wil rijden?

Ik snap niet wat jij nu zo anders ziet in een draf of tolt Frans....dat maakt voor op de weg toch niks uit? Als vele paarden de tolt zouden kunnen en minder andere alleen draf was het omgekeerd.
Op een tolt paard wordt nu eenmaal niet veel gereden op een manege.
Ik vrees dat er minder paarden een tolt kunnen laten zien dan een draf.
Ik denk overigens als je je rugklachten kenbaar maakt dat jij mag tolten hoor , zo streng zijn ze nu ook weer niet.

>> Ik geloof dat je met een automaat rijbewijs ook niet in een
>> auto met versnelling mocht rijden?
>
> Precies! Als jij er voor kiest om in een automaat te gaan
> rijden, dan hoef je niet op het examen te kunnen laten zien dat
> je kan schakelen.

Je draait de boel leuk om Frans...
Als jij in een automaat af wilt rijden MAG je niet eens laten zien dat je kan schakelen !
OOK meteen daarna niet !
Is draven nu zoveel moeilijker dan tolten? Ik dacht eerder dat het andersom was.
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 12:3115-3-06 12:31 Nr:45457
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45443
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ruiter Rijbewijs Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Huertecilla schreef op woensdag 15 maart 2006, 11:11:

>> Wie bepaalt er dan dat jij die ORS niet nodig hebt ?
>> Jijzelf ?
>
> Jij snapt het Nick. Gezond verstand heet dat. Heb je geen
> gezond verstand dan is de verantwoordelijkheid over een paard
> een brug te ver.

Tja...dat kan je dan ook voor die auto, motor enz. enz. stellen toch ?

>> Ik ken zat mensen die de autogordel een onding vinden en het
>> niet omdoen....
>> Doe dit niet om tijdens het afrijden en je hebt een probleem...
>> Is daarmee het hele autorijbewijs nu ook waardeloos geworden ?
>
> Die is verplicht Nick: detail?

Het gaat om veiligheid HC : detail ?
Ik ben in de auto ook niet verplicht een gordel te dragen....dan betaal ik de boete en kan doorrijden....zonder gordel...
De verplichting tot het dragen van een cap tijdens het paardrijden op de openbare weg zie ik dan ook best wel aankomen...de verzekeringen zal daar achter zitten.

>> Of zulen we al die theorie en enigezins rijbekwaamheids
>> bewijsjes dan maar allemaal afschaffen en volgens onze eigen
>> fantasie en goeddunken gaan rijden ?
>
> Wat betreft alle fantasiebewijsjes prima. Nemen we ook gelijk
> alle fantasie'erkenninkjes' mee :-)
>
> HC

Tja, HC.... dan is het ook hier weer dat het de ontvanger is die bepaald wat fantasiebewijs genoemd mag worden of niet ?
De eerste mensen die ooit een rijbewijs voor hun auto en motor moesten halen toen het verplicht gesteld werd hebben denk ik ook bezwaren gehad en gemaakt....nu vind bijna iedereen het normaal en vanzelfsprekend dat men een proeve van bekwaamheid moet afleggen omdat dat ooit ergens is beschreven.
Ook daarin werden minimale eisen gesteld die velen onzinnig zullen hebben gevonden omdat ze dat zonder dat papiertje ook wel deden of wisten.

Nogmaals....ook ik vind dat er onzin dingen tussen zitten , maar daarom nog niet meteen het hele papiertje waardeloos.
Ook ik zou veel liever zien dat men bitloos de weg op gaat om zo aan te tonen dat alles dan ook goed, zo niet beter gaat.
Ook ik rij niet met bit.
Ook ik overtreed de wet door mijn paarden niet te beslaan alvoor ik de weg op ga... want hij betaat nog steeds hoor....
Ook ik heb geen cap op als ik zelfstandig de weg op ga.
Of dat een verstandige keuze is zal de tijd leren...

Maar voor velen is dit nmm. toch een zeer nuttig papiertje....op diverse punten dus zowel voor het praktijk gedeelte van het op de openbare weg rijden als de theorie en kennis over het wezen paard.

Alle overige weggebruikers eens op een mechanisch en radiografisch bestuurbaar heet paard aan het verkeer deel laten nemen als vervolg opleiding op hun behaalde papiertje zou ik ook niet verkeerd vinden overigens... :)
Ik hou er over op...

Nick
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 13:0415-3-06 13:04 Nr:45464
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45452
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ruiter Rijbewijs Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Nick Altena schreef op woensdag 15 maart 2006, 12:01:

Vanwege de lengte even moeten knippen....maar ik zag dat er wat weg gevallen was in de tekst...niet geheel onbelangrijk n.a.v. onderstaande...

>> Doet er niets toe. Ze willen toch weten of je veilig de weg op
>> kan? Laten ze je dan met JOUW paard, met JOUW optoming, kijken
>> of dat veilig kan.
>
> Hier sla je de plank mis ....ze willen niet weten of je met JOU
> bomvaste paard op de weg kan,maar met willekeurig ander paard
> dat jij niet door en door kent en die jou niet door en door
> kent.Lijkt me een erg groot verschil in rijden.

>>> De proef zoals ik hem mee heb gemaakt wordt afgelegd op manege
>>> paarden.
>>

> Bij auto's wordt er ook niet gekeken wat de topsnelheid is of
> hoe snel of traag hij is in optrekken.
> Daarnaast...als de examinator
>

En toen was de tekst weg...
Wat er nog achter stond :
Daarnaast...als de examinator zag dat jij een bomvast paard had die alles met het grootste gemak aan kon mocht je lekker ruilen met een ander paard waarvan hij de indruk had dat die niet zo bomvast was!
Rare plotselinge bewegingen en geluiden in de wei door hem werden ook niet altijd even vrolijk door iedereen ontvangen.
Het doel snapte we na uitleg later uiteraard wel...Even chekken of dit een bomvast paard is....nee dus...hij reageert hevig...mooi even onthouden....
En dan later....ruil jij maar even met dat paard...
Weer die beweging of vreemd geluid.....ik wilde even chekken of je nu nog zo lekker relaxt zit als net op dat bomvaste paard.
Althans...ik zeg het nog maar een keer voor er weer een opmerking gemaakt wordt...dit was bij ONS op die dag bij 5 mensen het geval !

Wat ik bedoel is niet het promoten van het ruiterbewijs....
Wat ik wel bedoel is dat lang niet iedereen een makkelijk exametje krijgt zoals in een ander bericht is voorgesteld.

Voor velen uit de groep op die dag was het wat sommige dingen aangaat leerzame stof wat in de boeken stond.(ook al stond er onzin tussen)
Voor velen uit die groep waar ik in zat was het allemaal toch te veel of te zwaar....
Van de rond de 30 deelnemers aan de theorie vielen er al 10 af.
Sommige van hen deden alleen die theorie al voor de 2de keer.
De meeste op verkeersregeltjes !

Na de proeven in de wei mochten er ook een aantal (2) naar huis...waaronder mijn eigen vrouw , het was niet geheel haar schuld /fout dat ze de eerste keer niet slaagde...er had een week ervoor flinke kwpn jongen op haar tenen gestaan die nu nog steeds vreemd gevormd zijn , haar aandacht lag dus soms tijdelijk elders...( het jaar daarop heeft ze weer meegedaan en het wel gehaald).

Van het gedeelte op de weg zijn er 4 uiteindelijk ook gezakt.
Te weinig (tot in het geheel niet ) op het andere verkeer gelet , een verkeerde beslissingen genomen....niet alleen voor je zelf maar voor de hele groep !
Een kruising oversteken terwijl het niet kon waardoor er 2 aan de overkant stonden en de rest zenuwachtig voor de kruising ging staan draaien die niet over konden vanwegen de auto's...maar wel hun vrienden aan de andere kant zien staan.
In zijn ogen het onnodig in gevaar brengen van je mede ruiters...ook al hadden ze hun paard wel onder controle en gebeurde er niks verder...

16 van de 30 deelnemers die het die dag niet haalde....dus denk er niet al te simpel over....je kan ook een verkeerde examinator krijgen die je dat papiertje niet zomaar cadeau wil doen...

Nick
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 13:1715-3-06 13:17 Nr:45467
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45456
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Ruiter Rijbewijs Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Frans Veldman schreef op woensdag 15 maart 2006, 12:28:

>>>> Ik heb nergens en regel gezien die het je verplicht steld met
>>>> bit te rijden....dat als eerste.
>>> Oeps. Niet goed geleerd dan. Lever je papiertje maar weer in!

>> Ik heb het boek hier liggen Frans....zal het voor je opzoeken.
>
> Kijk even op www.ruiterbewijs.nl
> "tijdens het examen mag alleen op een zgn. snaffle gereden
> worden, zonder scharen, eventueel voorzien van een kinriem"

> Groeten,
> Frans

Frans...je hebt gelijk hoor...
IK heb geschreven over de manege waar IK mijn ruiterbewijs heb gehaald...
IK heb mijn ruiterbewijs inmiddels al enkele jaren.
IK heb een oud boek waarvan de regels inmiddels schijnen aangepast cq veranderd.
IK heb dus een ruiterbewijs dat geen fluit meer waard is....antiek is het onderhand en dus ook niks aantoond.
IK had me eerst in de recente gegevens moeten verdiepen.
IK zie nu echter nergens op die site staan dat men alleen een laantje op en neer hoeft te draven.
IK wilde enkel door het schrijven van MIJN ervaring aan tonen dat het niet overal zo makkelijk gaat als door een ander hier beschreven werd.
SORRY Frans.

Nick
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 17:1615-3-06 17:16 Nr:45505
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45479
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: cursus Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
schanulleke schreef op woensdag 15 maart 2006, 14:46:

> Isabel van der Made schreef op maandag 13 maart 2006, 16:49:
>
>> Nick Altena schreef op maandag 13 maart 2006, 16:06:

>
> Ik zie dit wel vaker terug op deze site en vind het jammer dat
> op deze manier de discussie gevoerd wordt en de inhoud van de
> werkelijke discussie verloren gaat.

Tja, het is weer mijn naam die er bij staat.
Ik heb dit ook idd. geschreven.
Ik zal dus ook maar even reageren.
Het ging hier over NB ofwel de term/naam natuurlijk bekappen.

Om de term natuurlijk bekappen te gebruiken om een ijzer te kunnen verkopen vind IK grote kul
.
Om uit te leggen op een site dat men naar natuurlijke hoeven heeft gekeken (de tekst kwam aardig overeen met wat op deze site te lezen is ) en dan te gaan verkondigen dat er nu een ijzer is dat ook die vorm heeft en een iets ander afwikkelpunt dan een normaal ijzer heeft zoals in de natuur bedoeld.... om dus zo een ijzer weer goed te praten.... vind ik grote kul.

Dan heb je nmm. de bedoeling van de natuur niet echt goed begrepen , snap je de natuurlijke werking van die hoef nog steeds niet en weet , ook nmm. , de schrijfster duidelijk niet wat het probleem met ijzers is behalve de nagelgaatjes en het afwikkelpunt.

IK vind de term "natuurlijk bekappen" gebruiken en dan een ijzer onder die zelfde hoef slaan .....grote kul.... en ook misbruik maken en verwarring zaaien van een naam / manier van een methode die steeds meer mensen wakkere schud.

Daarnaast heeft Frans aardig verwoord wat betrefd meningen en het uitlaten daarvan.
Had deze dame overigens zelf een forum gehad op haar site dan had ik dezelfde opmerking daar geplaatst.

Nick
Volg datum > Datum: woensdag 15 maart 2006, 19:5815-3-06 19:58 Nr:45517
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45512
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: cursus Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
schanulleke schreef op woensdag 15 maart 2006, 18:47:

> Wat ik persoonlijk minder relevant vind is om mensen bij naam
> te noemen, ik geloof dat je de discussie kunt voeren zonder
> persoonlijk te worden.
> Maar goed dit is natuurlijk een persoonlijke mening en hierover
> mag je uiteraard een andere mening hebben.
>
>> schanulleke schreef op woensdag 15 maart 2006, 14:46:

>>> Ik zie dit wel vaker terug op deze site en vind het jammer dat
>>> op deze manier de discussie gevoerd wordt en de inhoud van de
>>> werkelijke discussie verloren gaat.

> mag je uiteraard een andere mening hebben.
> vriendelijke groet,
>
> Schanulleke

Hallo,
Waar de discusie inhoudelijk over ging heb ik al beschreven, net als andere.
Je blijkt nu niet om het inhoudelijke bezwaar te hebben maar om het noemen van een naam, zo komt het mijn over.
Als lezer van dit forum moet het toch ook jou bekend zijn dat je hier niet zomaar wat kunt roepen zonder er ook daadwerkelijk bewijs aan te dragen.
Ofwel....als ik geschreven had dat de naam of term "natuurlijk bekappen"afgekort "NB methode" door hoefsmeden misbruikt wordt....staat in het eerste het beste bericht of ik daar voorbeelden van kan geven als antwoord (waarschijnlijk afkomstig van een hoefsmid die nog wel met ijzers werkt).
Ik gaf slechts een link....een link van een site zoals ik die op google of willekeurig zoekmachien tegen kom tijdens het zoeken naar....."natuurlijk bekappen".

Het ging normaals niet om de naam van deze dame...maar om de afkorting NB cq Natural Ballence en/of natuurlijk bekappen zoals het hier gehanteerd wordt.

Ik heb daarnaast zelfs de dame nog dame genoemd...en ook in dit stuk nog steeds haar naam niet vermeld.
Het feit dat er een naam in een link staat kan ik ook niet helpen, geen bewuste keus, dit was een toevalstreffer uit een van de......die inderdaad de term "natuurlijk bekappen" in mijn ogen misbruikt.

Nick
Volg datum > Datum: donderdag 16 maart 2006, 23:1516-3-06 23:15 Nr:45712
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45698
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: hoefbeenfractuur Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
anton1973 schreef op donderdag 16 maart 2006, 22:46:

Hallo Anton,
Nou ...hier nog zo'n antie ijzer gek.
Ik zie hieronder een uitspraak van je die me aan het denken zette.

> Ik kom ook niet op het forum om mijn gelijk te halen, zoals ik
> al eerder heb verteld moet iedereen doen wat hem of haar
> goeddunkt.

Iedereen moet doen wat hem goeddunkt.....owkee...

Ik denk dat een correct bekapte voet niet heel erg
> veel af wijkt van een correcte nb voet.

Das jou gedachte...de mijne staat hier haaks tegenover.
IK denk nml. dat het traditionele bekappen zeker grote verschillen vertoond met de methode zoals hier gebruikt wordt.
Niet mee eens? dat mag..
Kijk eens op mijn pagina.
Daar staan foto's van het vakwerk van een gediplomeerd hoefsmid die de hoeven van mijn paard heeft bekapt.
Kijk nu eens naar de foto's hier op de site van mensen die natuurlijk bekappen....
Vertel mij dan daarna nog eens dat er geen verschil in zit....en je bent toe aan een dikke bril.

Alleen is het laten
> uitvoeren van de hoefverzorging door hobby-isten niet de meest
> ideale situatie(mijn visie)

Kijkend naar die foto's van het vakwerk door een gediplomeerd hoefsmid schieten me de tranen in de ogen.....en niet van het lachen !

Nu dat goeddunken van je stelling hierboven....

> Gezonde
> goed ontwikkelde voeten hoeven van mij niet op een hoefijzer.
> Alleen is de hedendaagse praktijk niet zo. Mensen die in de
> sport hun paard gebruiken hebben andere opvattingen m.b.t. het
> houden en onderhouden van hun paarden. Ben het met iedereen
> eens dat hoefbeslag ook zijn nadelen heeft maar niet dat het zo
> verschrikkelijk slecht is als hier wordt beweerd.

> Mijn intentie is om het dier
> zo goed mogelijk te laten functioneren in het geen waarvoor hij
> wordt gebruikt al dan niet met hoefbeslag.

Goed....we hebben dus een sportpaard dat op stal staat....op ijzers....
Vertel me nu eens wat je hier aan intentie hebt om wat dan ook zo goed mogelijk te laten functioneren?

Stelling:
Het vast genagelde ijzer...in welke mooie moderne vorm dan ook....verminderd in grote mate de hoefwerking en daardoor ook de doorbloeding.
Het ijzer....in welke mooie moderne vorm dan ook.....veroorzaakt trillingen die schadelijk zijn voor de hoeven en het been werk.
Het op stal zetten van een paard verminderd , door gebrek aan beweging , de hoefwerking en daardoor ook de doorbloeding.

Vraag:
Met welke stelling ben jij het niet eens ?
Welk doel heeft een ijzer bij een sportpaard dat op stal staat ?
Ofwel....wat is nu het goede in jou gedachte dat je aan het doen bent?

Nick
Volg datum > Datum: donderdag 16 maart 2006, 23:3216-3-06 23:32 Nr:45720
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45711
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: hoefbeenfractuur Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
anton1973 schreef op donderdag 16 maart 2006, 23:10:

> Er lopen inderdaad heel veel paarden jaar in jaar uit
> probleemloos op hoefbeslag. Misschien is het allemaal dan toch
> niet zo slecht en moet je misschien iets minder zwart wit
> denken. Als jullie paarden goed functioneren op jullie wijze en
> de paarden van mijn klanten op mijn wijze is iedereen toch
> tevreden.

Anton....
Hoe denk je dat het komt dat er zo veel mensen over schakelen op natuurlijk bekappen?
Is dat A: omdat men zo tevreden is over de resultaten van hun oude hoefsmid ?
Of is dat B: omdat men ontevreden is over de resultaten die de hoefsmid heeft laten zijn met zijn ijzeroplossingen ?

Heb je enig idee hoeveel mensen er al zijn over gestapt op deze maneir van bekappen?
Heb je enig idee bij hoeveel paarden deze methode is misgelopen ?
Heb je enig idee hoeveel paarden van bijv. hoefbevangenheid zijn genezen door deze manier van bekappen ?

> Ik respecteer jullie manier van denken maar andersom
> is dit denk ik minder het geval.

Hoe denk je dat dit komt Anton ? zie hierboven A of B ?
Of misschien heb je wel een ander antwoord ?
Zou het ook maar iets met de jarenlange ervaringen van deze mensen te maken hebben met betrekking tot de traditionele hoefsmeden?
Ik heb het dan niet over Anton persoonlijk maar "gediplomeerde" of "gecertificeerde" hoefsmeden in het algemeen.

Nick
Volg datum > Datum: vrijdag 17 maart 2006, 0:3017-3-06 00:30 Nr:45731
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45726
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: hoefbeenfractuur Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Hoefsmid Rik schreef op donderdag 16 maart 2006, 23:58:

> Ik denk wat ik weet hoe Anton zich nu ook moet voelen. Ik heb
> het hier ook allemaal al meegemaakt. Het is onmogelijk om
> onpartijdig te zijn, maar het is ook niet mogelijk om iemand

> Maar dat weet je natuurlijk wel als je hier op dit forum komt,
> het ij-woord mag niet uitgesproken worden...
>
> AH Rik

IK vind dit een hele vreemde vraag Rik....

Waar denk je dat we mee bezig zijn dan ?

Hoe denk je dat het komt dat dit zich als een olievlek aan het uitbreiden is?

Waarom denk je dat we hier nog op een forum zitten te discussieren met een hoefsmid , terwijl we hem ook meteen kunnen vragen of hij a.u.b een hoefsmid forum op wil gaan zoeken omdat we het toch nooit eens worden ?

Waarom denk je dat iemand zijn goedbetaalde baan opgeeft om alleen dit nog te gaan doen?

Maar vooral.....wat voor een protesten zullen er dan komen denk je van al die hoefsmeden over die ammateurtjes die zomaar andermans paarden (zijn klanten) wil gaan bekappen?
Nee...dat zou pas oorlog worden als ze met zijn alle...iedereen die de cursus inmiddels gevolgd heeft ...een willekeurige of eigen manege binnenstapt met zijn materiaal en zegt....kom maar...ik doe het voor niks....
Dan krijgen we in een poep en een zucht de zelfde regeltjes als zo in Duitsland gaan gelden.

We zijn wel degelijk bezig...elke dag weer....en dat we mensen over de streep halen ....100 % zelfs...is al veelvuldig op deze site te lezen dacht ik zo.
Het duurt alleen bij de een wat langer dan bij de ander voor het gezonde verstand gaat werken en men van het traditionele handelen af wil of durft te stappen.

Nick
Volg datum > Datum: vrijdag 17 maart 2006, 1:2217-3-06 01:22 Nr:45732
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:45717
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: hoefbeenfractuur Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
anton1973 schreef op donderdag 16 maart 2006, 23:26:

> NOU WEET JE WAT IK STOP ER NU GEWOON MEE, IK HEB TOTAAL NIET DE
> INTENTIE OM EEN IJZER ONDER JE SHIRE TE SLAAN.
>
> SPORTPAARDEN WORDEN I.D.D. NIET NATUURLIJK GEHOUDEN, KAN IK OOK
> NIET VERANDEREN MAAR IS WEL HET GEVAL.
>
> MENSEN DIE NA EEN CURSUS HUN PAARD GAAN BEHANDELEN ZIJN HELAAS
> HOBBY-ISTEN.
>
> NOU STOP ER MEE HEB GEPROBEERD IETS TOE TE VOEGEN MAAR JULLIE
> ZIJN BLIJKBAAR ZO OVERTUIGD VAN WAT JULLIE DOEN DAT HET TOCH
> NIET BETER KAN. HELAAS

In CAPSLOCK schrijven noemen wij hier schreeuwen....
Schreeuwen doen mensen die hun gelijk willen halen....
Jammer dat je al zo snel opgeeft....jammer ook dat ik alweer mijn vragen niet beantwoord zie.

Ik denk overigens dat je geen flauw idee hebt wat de cursus zoals hier gegeven wordt inhoud . Heb je hem al gevolgd ?

Zoals ik al eerder schreef zit ik er over na te denken om ook de reguliere bekap cursus te gaan volgen in Zwolle.

Ik wil nml. wel eens weten wat men daar dan voor een uitgebreide materie voorschotelt in die paar avonden die ik daar zonder enige vooropleiding kan volgen en vooral wat het verschil is in zowel de cursus als de denkwijze.

Kan jij me overigens even vertellen hoeveel tijd ik al in mijn studie over paardenhoeven en alles wat daarmee te maken heeft heb gestoken ?

Door jou zo te zien schrijven denk ik er steeds harder over om dit daadwerkelijk te gaan doen , want jou denigrerende "hobby-isten" uitlating valt me behoorlijk tegen voor iemand die zegt zijn gelijk niet te willen halen.

Ik denk nml. dat die hele regulier avondcursus hoeven bekappen niet zo veel om het lijf heeft als de de cursus natuurlijk bekappen zoals bij de hier aanwezige mensen wordt gegeven.

Vergeet daarnaast niet dat zeer veel mensen die hiermee bezig zijn al lang voor dat ze deze cursus zijn gaan doen zeer veel tijd besteed hebben in het zich verdiepen in hoe het anders kan dan wat ze tot nu toe hebben geprobeerd bij de traditionele hoefsmeden , meestal omdat hun paarden helaas juist daardoor diep in de ellende zitten !

Nick
Je leest nu alle berichten van "Nick"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
5000 berichten
Pagina 132½ van 334
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact