InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 108½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: zaterdag 22 april 2006, 16:4322-4-06 16:43 Nr:48171
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:48160
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Wegsturen uit de kudde Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
eddy DRUPPEL schreef op zaterdag 22 april 2006, 10:25:

> Nick Altena schreef op zaterdag 22 april 2006, 0:58:
>
>> eddy DRUPPEL schreef op vrijdag 21 april 2006, 23:17:
> Zucht......Aangeleerde technieken zoals "rond een hek lopen" is
> GEEN intelligentie . Als er één paard had tussengezeten dat op

Definieer dan eerst graag voor ons wat intelligentie is. Niet als waardeoordeel maar als eigenschap.
Is het:
-een instelling?
-fysiek?
-resultaat van een IQtest?
-mentale flexibiliteit?
-exploratief?
-etc...

Ik vind het nml een moeilijk hanteerbaar woord, net als "natuur". Als je een paarden-IQ test zou willen, moet die eigenlijk voor/door een paard opgesteld zijn, anders krijg je heel gemakkelijk dezelfde inhoudelijke nonsens alsdat een Nederlander vanuit zijn beleving zoiets verzint om het intelligentie van Chinezen te meten, met alle taal- én belevingsverschillen ingebakken.
Nu zijn er ondertussen wel meer universele "IQtests" bedacht, maar dan nog is het zeer glad ijs. Dat geldt ook voor de experimenten waarmee bij andere diersoorten wordt onderzocht wat ze mentaal nu precies wel of niet in hun mars hebben. Er staat al wel vast dat paarden kunnen leren, dat ze conceptueel kunnen denken, een goed geheugen hebben en zo nog wat. Wat er zolastig bij blijft is steeds bedacht te blijven dat alles wordt benoemd en opgeborgen vanuit de soorteigen perceptie van MENSEN. Dát heeft al heel vaak tot fouten geleid en doet dat ongetwijfeld nog in onverminderde mate.

Al je onder intelligentie slechts het vermogen te denken in creatieve patronen buiten gevestigde belevingsstructuren verstaat kan ik je verzekeren dat de meeste mensen hier ook maar zeer moeizaam of zelfs niet toe in staat zijn. "Nieuwe" ideeën roepen juist weerstand op.
Het vreemde is echter dat ook dit aspect van hersenactiviteit aan te leren cq. te trainen is. De belangrijkste schakel hierin lijkt het wekken van de interesse in leren te zijn (o.a. Varela cs). Leren doet leren. Kwalitatief zit het niet vast want reeds is aangetoond dat andere diersoorten incluis paarden prima in staat zijn tot instrumenteel leren, wat door mensenwetenschap (wellicht nogal antropocentrisch) als de "hoogste vorm" van leren wordt aangezien.

Het zou best kunnen dat paarden een soorteigen nogal dommig routineus leven leiden in een (evolutionair) bekende niche, met bekende patronen etc., naar jouw smaak en beleving als beschouwer van een andere soort dan dan want hoe paarden daar zelf over denken kunnen we niet weten. Daar kun je echter niet zomaar het label "onintelligent" op plakken. Of vindt je dat 99.999% van de mensen ook onintelligent is incluis de de menza-club? Er is iets voor te zeggen hoor! :-D ... ik probeer alleen maar uit te vissen wat ik er in discussie mee aan moet.

Groeten, Egon
Here is my lens. You know my methods. - Sherlock Holmes.
Volg datum > Datum: zaterdag 22 april 2006, 16:4322-4-06 16:43 Nr:48172
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:48161
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Wegsturen uit de kudde Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
eddy DRUPPEL schreef op zaterdag 22 april 2006, 10:29:

> Eerlijke mens die in zijn boek schrijft bij welke
> wetenschappers, die experten zijn op dat gebied, zijn leerstof
> gaat halen. Euh wat was ook alweer the downside hieraan?Toch ?

Geen downside en volkomen integer. Niet mis mee.
Als (wetenschaps)journalist een populair leesbaar boekje maken voor een breed publiek is wel een totaal andere aspiratie dan als wetenschapper een contemporain overzicht van (een deel van) je vakgebied bundelen (Waring).
Nick formuleert het daarnet al wat anders... misschien wel aansprekender.

Groeten, Egon
Here is my lens. You know my methods. - Sherlock Holmes.
Volg datum > Datum: zaterdag 22 april 2006, 16:4422-4-06 16:44 Nr:48173
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:48170
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: veulen loopt weg van zijn moeder Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
e m kraak schreef op zaterdag 22 april 2006, 16:24:

>> In stimuli zit een verschil in ruimte, afstand, positie en
>> flexibiliteit.
>
> Ruimte/afstand/positie zijn variabelen van flexibiliteit toch;
> wat ik van "flexibiliteit" moet maken kan ik zo gauw niet
> bedenken... flexibel in wat?

Nee Kraak, afstand en positie zijn variabelen van ruimte. Hoe flexibel je die variabelen wil hanteren is een kwestie van mogelijkheden en keuze, maar hebben niets te maken met de variabelen in stimuli, zoals magnitude en latentie, zelf :-D :-P

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: zondag 23 april 2006, 3:3523-4-06 03:35 Nr:48189
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:48174
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Wegsturen uit de kudde Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
eddy DRUPPEL schreef op zaterdag 22 april 2006, 17:37:

> Mcneal en dat van Budianski en nog vele anderen staat
> nauwkeurig uitgelegd wat nu eigenlijk intelligentie is tgo
> leren door associatie vooral vorm en grote van de neocortex

Vorm en grootte van de neocortex is niets meer dan fysiek toeval in evolutie, zoals alle eigenschappen dan zijn. Darwin heeft het niet verkeerd verteld maar wordt populair heel vaak precies omgekeerd nagepraat omdat dat makkelijker te begrijpen is. Je zou daar o.a. Dawkins over kunnen lezen.
Natuurlijk is het zo dat het zenuwstelsel van een zoogdier ingewikkelder is en meer functies heeft dan dat van een weekdier, en vervolgens zal het ongetwijfeld ook nog eens zo zijn dat iedere soort een specifieke aanleg genetisch doorgegeven krijgt die de niche van die soort weerspiegelt. Maar het is niet zo dat, binnen ruime grenzen, intelligentie lineair gecorreleerd kan worden aan vorm en grootte van de neocortex. Dat zijn verouderde aannames, net alsdat ik vroeger op school nog heb moeten leren dat zenuwcellen de enige zijn die alleen maar afsterven en zichzelf niet vervangen; ook dat is onjuist want het is ondertussen zelfs bewezen dat het zenuwstelsel zelfs autopoieem (zelfgenererend) is.

> speelt een grote rol . Het is helemaal niet mijn rol, bedoeling
> noch wens om het paard als dom te bestempelen . Helemaal niet .
> Maar elke soort heeft genetisch gezien zijn beperkingen en het
> paard heeft zijn evolutie als grazer gehad en vanuit dat
> standpunt kan je hem de "intelligentie" van een
> grazend,vluchtdier toewijzen. Gevolgtrekkingen en
> probleemoplossend denken scoort bij deze soorten heel slecht en

Scoorde heel slecht in oudere tests. Waarbij aangetekend dat die tests nu ook niet direct opgezet waren om maximale kansen aan de testpersoon te geven.
Het is gewoon allemaal niet zo makkelijk! Bij ieder individu kun je dmv de juiste omgevingsomstandigheden ook nog eens een massa "aanleg" sturen en/of ontwikkelen. Bij paarden is dat niet anders, maar dan moet er niet geklaagd worden (en dat wordt er ook niet!) als vrijwel ieder paard dusdanig gehouden wordt dat het zo dom mogelijk blijft. Intelligentieontwikkeling en initiatief is erg ongewenst bij het domme werk dat er van ze verwacht wordt.
Aan de andere kant hoef je denk ik niet al te veel moeite te doen om onderscheid te kunnen zien in "domme" of "slimme" individuen, ook bij paarden.

> laat dat nu net één van de hoofdzaken zijn waardoor de vorm en
> hoogte van intelligentie wordt vastgesteld.Wat moeilijk ligt

Als je dat wilt testen moet je dat doen op een manier die voor de testpersoon betekenis heeft, en vervolgens de betekenis die de testpersoon eraan gegeven heeft ook nog eens juist interpreteren. Dit soort onderzoek wordt pas grofweg de laatste 10 jaar gedaan zover ik weet en is in publikaties zoals die van Budiansky niet meegenomen.

> bij het paard op zichzelf is dat een paard meestal een groot
> gedeelte van ons gevoelsleven inneemt en dat er van hieruit
> gevoelsmatige uitingen worden gedaan die erna door leraars als
> wetenschap worden meegedeelt en zo een kettingreactie van
> volkomen foutieve info starten. Ik heb het echt niet over mijn
> persoonlijke keuze want dan kon ik met mijn spanjaard praten en
> hem veel sneller uitleggen dat ik NIET ben zoals diegene
> waardoor hij is afgeranselt.

Het gaat er niet eens om hoe paarden (of wat dan ook) ZIJN, maar wat hun potentieel is. Kijk ook eens rond bij mijn russische vrinden op www.hauteecole.ru .... allemaal nogal ongestructureerd nog maar daar zijn ze nmm heel goed bezig. Een andere optie is http://www.equineresearch.org/ , of http://www.whydoesmyhorse.co.uk/pages/homepage.php

groeten, Egon
Here is my lens. You know my methods. - Sherlock Holmes.
Volg datum > Datum: zondag 23 april 2006, 3:5023-4-06 03:50 Nr:48190
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:48179
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: veulen loopt weg van zijn moeder Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Karin Haneveer schreef op zaterdag 22 april 2006, 21:01:

> e m kraak schreef op zaterdag 22 april 2006, 16:24:
>
>> Opsluiten is een ruimtelijke interpretatie. Je bent pas
>> opgesloten als je ervaart, als je vindt dat je opgesloten bent.
>
> Ja, en jij weet van te voren hoe dat ene veulen dat ervaart?
> Er kan nooit sprake zijn van "overload", dus ik doe er touwen
> om?
> Doe ik mijn best om met " de ontvanger bepaalt" te schrijven en
> jij schrijft dit? Sorry, maar ik begrijp je in dit stukje dus
> gewoon niet.

Omdat jij er bij voorbaat al je menselijke perceptie, en van daaruit mogelijke verwachtingspatronen aan vast plakt. Ik plak er niets aan totdat ik gegevens krijg....

>> Je zou ook de basiskennis van communicatiewetenschappen kunnen
>> oppakken. Om iets over hoeven te kunnen zeggen helpt het immers
>> ook iets over anatomie te leren!

> maar er vele stromingen zijn in communicatieve "wetenschappen".
> Tussen aanhalingstekens want wetenschap kan niets meten oid
> over bv sfeer, hetgeen wel degelijk een vorm van communicatie
> is.

Dat kan wel gemeten worden - zet er in de simpelste vorm een HSM aan - maar daar gaat het niet eens om.
Ik stel alleen maar vast dat er een enorme weerstand lijkt te zijn kennis te nemen van de anatomie van communicatie. Allerminst MIJN probleem!

> Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten, was
> een uitspraak van een prof communicatiewetenschappen bij wie
> mijn zoon "dat vak" studeert, dat lijkt mij een prima en
> leefbaar uitgangspunt.

Daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen. Maar we hoeven ons, en dat heb ik al eerder aangegeven, niet bezig te houden met ingewikkelde aspecten van intermenselijke taal-conceptuele machinaties maar slechts met de absolute basics van begrepen communicatie aanleggen tussen verschillende species.


>> daarvan heb je gelijk.
>
> Er is altijd de mogelijkheid een helper in te schakelen dus ik
> zou niet willen zeggen dat er geen keus is.

Sja, je praat voor jezelf. Prijs je gelukkig met zoveel helpers...
en dan maakt het nog niet uit in de aard van de stimuli.

>> Daarbij moet dan wel gerealiseerd worden dat zelfs bij
>> klikkeren, wat als geen andere methode groots gaat op r+, er in
>> de regel ruimschoots gebruik gemaakt wordt van p varianten, wat
>> in de klikkerscene nogal genegeerd wordt.
>
> Zoals er in iedere scene dingen genegeerd worden, bewust of
> onbewust.

???
Daarom kan het toch nog wel kortzichtig zijn? Maaruh... iedereen doet maar hoor :-D
HC heeft blijk gegeven het wel door te krijgen, en die is toch nog maar relatief kort met "paarden" bezig; als je maximaal affectief bezig wilt zijn maak je gebruik van zowel de bergen als de dalen ;-)
Het zit ook niet op "paarden" vast.


>
> De plussen en minnen zijn voor en van jou, geinterpreteerd door
> jou van mijn woorden, er kan dus imo nogal wat "vervuiling"
> inzitten.

Nee is nu net ff geen interpretatie maar stomweg droge stof. Er is hier geen "geval" dat ik aan het interpreteren ben. Als je niet met de stof bekend bent zegt het je ook niets. Niet mijn probleem.

> Ik ga hier afhaken met technisch mee willen denken.
> Ik weet dat er in ieder geval voor mij (en dus vermoed ik ook
> voor anderen, waaronder paarden) een verschil is wie, wat,
> wanneer, waar hij/zij mij aanraakt of niet, het hoe die me
> aanraakt maakt zelfs verschil.
> Zoals ook in ruimte een verschil is voor mij en paarden zijn
> vele malen ruimtegevoeliger dan ik ben.

OK prima, dan haken we af. Je bent overigens nmm nog niet eens begonnen maar iedereen volgt nu eenmaal een eigen proces. Je hebt helemaal gelijk in de laatste dingen die je aanvoert. Maar die geven toch geen grond niet te willen weten waarom dat zo is?
Het hoe, wie, wanneer, waar van aanrakingen zijn variabelen van stimulus. Daar kun je betekenis en magnitude etc. aan hangen.
Je zou er ook nog bijv. historie (geheugen) aan kunnen toevoegen als een belangrijke, en van daaruit extrapolatie (verwachting). Dan ontstijgen we het behaviourisme en komen terecht in de cognitieve ethologie, veel leuker nog :-D

Groeten, Egon
Here is my lens. You know my methods. - Sherlock Holmes.
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 108½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact