>> Ik denk dat het er ook aan ligt hoeveel leerimpulsen dat
>>> paard in z'n leven gehad heeft. Hoe ermee omgegaan is....
>>> Kijk naar bejaarde mensen: zij die b.v. kruiswoord puzzles

> naar de weide...... daarna kon hij er wel mee spelen! Jules
> heeft zelfs extra rondjes voor Maike gedraaid omdat hij het zo
> leuk vond! Cutting met de toppenmaaier! Moet ook niet gekker
> worden hierzo....

)
Wil schreef:
Inteligentie en verleden (impulsen) blijven een meespelende factor..... Je kunt het moeilijk uittesten, het zou betekenen dat je eerst tussen een jong en ouder paard eenzelfde interesse zou moeten vinden.... En daar een soort spelletje aan verbinden.... wie heeft het sneller door? Etc.etc.etc.
Misschien kun je zo antwoord op je vraag krijgen?
Wat dacht je van Clikkeren met meerdere paarden :) daarom kwam ik tot mijn vraag!
Is gewoon een kwestie van een horloge met een secondewijzer erbij nemen en dan wachten tot je het lampje ziet aangaan bij het paard.
ik heb het nog nooit gedaan omdat ik het niet echt belangrijk vond en omdat het heel veel van de eigenschappen van de trainer (eigenaar) afhangt hoe snel een paard iets oppikt.
Ik geloof dat Inge Teblick weleens zo'n soort studie heeft gedaan, maar ik niet dat de uitsplitsing jonge of oudere paarden gemaakt is.
Aardig onderwerp voor een afstuderend gedragskundige. :)
Zit er verschil, in wat wij onder intelligentie verstaan, tussen een jong in een kudde lopend paard en een ouder? onderverdeelt in stalpaarden, weidepaarden, western en dressuur, en nog een aardige: tussen merrie, ruin of hengst? Ras? pony of groot paard?
Zo! Als ik wil heb ik wat te clikkeren voor de rest van mijn leven :)
piet
nah' tuurlijk Natuurlijk