> En dan vooral maar hopen dat je haar er nog in krijgt
> Monique :)
> Hoe meer ik leer, hoe minder ik zeker weet. De algemene

> hij bewust nuanceren, combineren enz??
> Het lijkt er op. Wie legt het uit.
>
> Piet
Als dat waar zou zijn, dat een paard drie seconden lang iets kan betrekken op zijn vorige handeling, dan zou hij zich niets kunnen herinneren van langer dan drie seconden geleden, maw geen geheugen hebben...? En dat ook niet kunnen "gebruiken"?
Een paard leeft volgens mij in het heden met de bagage van het verleden, maar heeft geen toekomstverwachting zoals wij die kennen. Hij weet niet wat er aan het eind van de trailerrit wacht, tenzij het om een herhalingsoefening gaat en/of hij de route herkent (mijn geval). Hij weet ook niet wat er op een wandeling ginds bij het stoplicht wacht, hij weet niet wat er gaat gebeuren als er iemand voor het eerst op zijn rug zit, hij weet niet hoe lang hij op drie benen moet staan als je hem bekapt. Juist door het vaak en in kleine stukken te doen zal het een gewoonte worden en zal hij de afloop met meer vertrouwen tegemoet zien.
Ik denk dat de 3-secondenregel slaat op het leerproces, het paard associeert moeite doen met beloning, die associatie werkt na 3 seconden niet meer. De associatie trailervervoer-buitenrit duurt langer dan 3 seconden, maar is er ook wel degelijk.
De drie secondenregel bestaat m.i. gewoon NAAST de functie van het geheugen.